اقتباس

9K 632 163
                                    


اتعدلت محاسن وهى بتكح وشفاعه بتساعدها وقالت بتعب.

ـ يسعد صباحك يا شفاعه يابنتي، وهعمل ايه يعني؟ اديني قاعده في سريري لابشوف الشمس ولا الشمس تعرفني، ونسيت الناس والدنيا ومستنيه لقاء الله.

اضايقت جداً شفاعه من نفس النغمه اللي بستمعها ع مدار سنه كامله، و زعقت بلين وخوف وقالت:
ـ وبعدهالك يما! هو كل يوم نفس النغمه دي؟ يستي بعد الشر عليكي ويجعل يومي قبل يومك ها! ارتحتي كده.

ردت محاسن بخفة دم وقالت.

ـ ايوه ارتحت.

شهقت شفاعه وبعدها ضحكت واتكلمت وهى مذهوله من رد امها عليها وقالت.

ـ شوفوا الولية؟ اللي مصدقت تخلص مني! بقى كده يامحاسن ماشي تبقى زغرطي ساعتها يختي.

كانت محاسن بتاخد الدوا، ولمحت حليم في المراية وضحكت وقالت:

يابت بعد الشر عليكي انا قصدي اللي ميتسماش إبن نبوية العمشه.

اول ما سمعها دخل واتنحنح وكاتم الضحكه وقال بجديه مصطنعه.

ـ صباح الخير ياحماتي.

محاسن: بتهكم،صباحك زفت يابن العمشه، توك ما افتكرت إن ليك حما تسأل عليها؟ فينك يا واطي من سبع سنين، اااه ما انت طالع لأمك نبويه! عارف ياض ياعبحليم؟ امك دي كانت نشاله؛ ايوووه اسمع مني، شوفت درب البرابره ده كله؟ مفيش محل إلا لما بصمة العمشه بصمت عليها! ولا سطوح غير لما كانت تسرق بيض الفراخ من عليه، دي مجهزاك يعويل من السرقه، اهو اللي زي دي مش هتورد على جنه ولا نار هتفضل واقفه كده زي الكلبه الحيرانه عينيها ف وسط راسها.

ضحكوا الاتنين بصوت عالي واتكلم عبد الحليم وقال بمكر.

ـ بقى كده يامحاسن؟ بتقولي ع امي أنها حراميه؟ طب دي كانت صحبتك الروح بالروح استري عليها طيب.

شهقت محاسن وخبطت على صدرها من كلام جوز بنتها وقالت بدهشه وسط الكحه.

ـ اخرس قطع لسانك، بقى انا محاسن مرات سي سلامة الحاوي اصاحب نبوية العمشه؟ دي طول عمرها نصابه، دي كانت بتبيع بيض البط على انه بيض فراخ للناس طول عمرها بزمتين، وقليلة الأصل، إلا هى امك فين دلوقتي ياواد؟

ف الحاره اغلب الجيران بتزغرد وبتهني وبتسلم ع الست نبويه وحليم بيساعدها تدخل العماره وشفاعه طالعه وراهم و ولاد الحاره بيطلعوا الشنط، ودخلت نبويه لمحاسن وفتحت أيديها بفرحه واتكلمت:

ـ محااااسن، حبيبتي وحشاني ياولية موت عامله ايه ياقلب اختك.
وحضنتها بشوق واضح وباستها من خدودها بتكرار كأي ست مصرية اصيله، وضمتها محاسن بشوق كبير وترحاب أكبر وطبطبت ع ضهرها واتكلمت بضحكه وفرحه:
ـ نبويه! بقى كده الغيبه الطويله دي؟ قطعتي بيا يابنت العمشه، فينك ياولية من سنه محدش شاف وشك.
وكملت محاسن بنرفزه:
ـ كنتي فين يابنت الرفدي، سايباني اولول واغني ظلموه لوحدي؟ هانت عليكي العشره؟ بقى كده تتجوزي بعد بركات جوزك؟

جهاد و سلامة حيث تعيش القصص. اكتشف الآن