بارت ٢٣

5.9K 647 89
                                    

بارت ٢٣
جهاد و سلامة

لا تأخذكُم وسائل العصر عن القرآن والتسبِيح والأذكار !

فتبقى أرواحكمَ فارغة ..
" يملؤها الهم والغمَ والحزن "

فلن يسعد { القلبَ } إلا زادهُ الروحي من العباده .

#لا تنسوا أذكار_الصباح والمساء 💛


شركه اكرامي وقت الانصراف كان اسامه بيقفل الملفات اللي قدامه علشان يمشي، لكن جت سكرتيره اكرامي وقالت:- باشمهندس أسامه!
اسامه بتهذيب:- نعم؟!
:-انت قدمت ملف الشحنه الجديده لمستر اكرامي يمضي عليها؟ لان الصبح المفروض اقدم كل الملفات دي لسكرتيرة مدام شاهنده.
اسامه خبط على جبينه وقال:- اوبس،، لا راح عن بالي خالص، النهارده الشغل كان كتير ومطبقين شِفتين وكمان اتنين من الزملاء ماجوش،وانا اشتغلت مكانهم.
:- طيب والعمل؟!
اسامه بتفكير:- هو مستر اكرامي خرج؟!
بصت في الساعه وقالت:- قدامه خمس دقايق ويخرج من مكتبه، لانه عنده عشاء عمل.
أسامه دور على الملف بسرعه وقال بإستعجال:- طيب كويس قوي، انا هاروح حالا لمستر اكرامي وربنا يستر وما يزعقش،، بعد اذنك ومتشكر جدا انك فكرتيني.
:-ولا يهمك ربنا معاك.
اسامه طلع السلم بسرعه وراح لمكتب إكرامي وخبط.
إكرامي كان بيحط الفون في الجاكيت وعلى استعداد الخروج لكن قال:- أدخل.
أسامه دخل وقال:- مستر إكرامي أنا اسف بس في امضاء صغيره لحضرتك تمضي على الملف ده لو سمحت.
اكرامي بإستفسار:- ملف إيه؟
أسامه:- ملف الشحنه الجديده يافندم، لازم عليها امضة حضرتك قبل مدام شاهنده.
اكرامي قعد ع كرسي المكتب مكانه،وشاورله يجيب الملف، اسامه حط الملف قدامه، فتح الملف يقرأ فيه تركيز لكن رفع طرف عينه قال:- اخبار جهاد إيه يا أسامه؟!
اسامه بلع ريقه وحاول الثبات وقال:- جهاد!!! احم؛ انا،، أنا ماعرفش عنه حاجه من يوم ما استقال.
إكرامي أبتسم بسخريه:- اممم ماتعرفش عنه حاجه ازاي؟ امال مين اللي كان في بيته من فتره ونزل بعد عشر دقايق تقريباً!!! اممم ممكن يكون حد شبهك او...او رجالتي بتتخيل.

أسامه كده اتأكد إن إكرامي مراقبه هو كمان، واتكلم وقال:- أحم لأ مش شبهي، هو فعلا انا اللي كنت هناك، بس كنت هناك بسأل على جهاد من باب الزماله مش اكتر.
إكرامي بخبث:- اممم زمااااله،،عجبني الموقف، المهم وصلت لايه؟
أسامه باستنكار:- في إيه؟!
اكرامي بتهديد:- جهاد فين ؟!
أسامه:- ما عرفش صدقني، انا حاولت اعرف مكانه بس ماحدش قال ممكن لعدم الثقه او انا اشك انه سافر لانه ما لوش أثر، ليه هو في حاجه يا مستر إكرامي؟
اكرامي مضى على الملف وقال بمكر:- سافر!!! عموماً قريب قوي هنعرف ان كان سافر ولا مستخبي في جحر من الجحور، اتفضل الملف يا أسامه.
أسامه خد الملف:- متشكر اي خدمه تاني حضرتك؟
إكرامي بضحكه:- لأ بس اسال تاني من باب الزماله.
أسامه اتوتر وهز راسه وخرج من المكتب اتنفس الصعداء وأول ما خرج من الشركه وركب العربيه أتصل على نضال.

جهاد و سلامة حيث تعيش القصص. اكتشف الآن