جهاد و سلامة.
الحكاية حصري لجروب مريم نصار وغير مسموح بنشرها في أي مكان آخر.
وما يدريك؛ لعلك تلحُ وتلحُ وتطيلُ الوقوف على بابِه، ثم ينظرُ إلى قلبِك فيجدُه راضيًا، صبورًا، ممتلئًا يقينًا به، فيعطيكَ أكثر مما سألت ويؤتيكَ مرادَك وزيادة ويُقال لكَ حينها "فبشرناه" 💚.
←←←←←←←←←←←←←←←←←←
بسم الله نبدأ..
الست نبوية في زيارة عند بنتها نعمه وقاعدين في الصاله و تولادها عاملين دوشه تلات أطفال سنهم قريب من بعض، نبويه صدعت م الدوشه وندهت ع بنتها:- يانعمه، تعالي شوفي العيال دي عامله دوشه ليه! انا راسي ورمت منهم اعوذ بالله دي خلفة شيطاين دي ولا إيه؟
خرجت بنتها من المطبخ ومعاها أطباق اكل للأطفال وقعدت تأكلهم واتكلمت:- هما بس جعانين ياماما مكلوش م الصبح، هياكلو ويخشوا يناموا شوية، يارب كده عقبال ما تشيلي عيال حليم أخويا.
اتنهدت نبوية بحزن واتكلمت بوجع ع حال أبنها:
- حليم!!! كبدي عليه مغلوب ع أمره ،والله منا عارفه يابنتي؟ هيفضل بخته مايل لحد امتى؟ردت عليها نعمه وقالت:- والله ياماما انتوا اللي مدلعين شفاعه دي ع الآخر، قال خايفه تروح وتكشف قال، وانتي بردوا يخيل عليكي كلامها ده؟ أقطع دراعي من هنا لو مكنتش كاشفه ومتاكده إن العيب منها، ومش عايزه تعرف حد علشان اخويا ميتجوزش واحده تانيه، ويخلف ويفرح بعياله مع أنه لا عيب ولا حرام.
فكرت في كلامها وسرحت لحظات واتكلمت بإستفسار:- معقول يابت يانعمه؟ معقول شفاعه تكون هى اللي مبتخلفش! وعامله اللعبه دي كلها علشان تحرم أبني من الخلف؟
رفعت نعمه حاجبها وقالت:- ومش معقول ليه؟ اديني سبب يخليها متروحش تكشف غير أنها متاكده أنها أرض بور ومش هتشيل عيال.سكتت شوية وكملت بحماس:- بقولك ايه ياماما أنا عندي الحل اللي يخليكي تتطمني ع حليم و تشيلي أحفادك كمان.
أمها اتعدلت بتركيز وقالت بقلب ام نفسها تطمن ع ابنها:- حل ايه يابت يا نعمه؛ وساكته ليه يابت الفقري، قولي اتكلمي الحقيني بيه.
ابتسمت نعمه بخبث وقالت:- نجوز حليم، وسنه واحده بس وهيكون حفيدك في حجرك، وأنا عندي العروسه.
كشرت عينيها وفكرت ف كلام بنتها كويس وقالت:- ايوه يابت بس فكرك شفاعه هتسكت؟ دي مش بعيد بس أول ما تعرف تولع فينا كلنا، دي بت محاسن وقلبها ميت، وانا أخاف ع ابني منها، اه ع رأي المثل حرص ولا تخونش.
ردت عليها نعمه:- ياماما استني بس واسمعيني للآخر، انتي قولتي لو عرفت؛ بس إحنا مش هنجبلها خبر ولا هتعرف بجواز حليم خااالص.سألتها بتعجب:- ايه الفزوره دي يابت يانعمه؟ إزاي يعني مش هتعرف! ايه هيتجوز ف السر؟
ابتسمت نعمه وقالت:- ايوووه،الله ينور عليكي، وانا عندي العروسه ومضمونه وخلفت قبل كده ومطلقه وجوزها خد عياله يعني فرصه لاخويا ع طبق من دهب.
كشرت عينيها وقالت:- هى مين دي يابت؟