بارت ٢٢

6K 608 110
                                    

بارت ٢٢

جهاد وسلامة.
#مريم نصار

"ثُمّ إنّ اللهَ بِكَ وبقَلبِكَ عَليمٌ رَحيمٌ فاطَمئِنّ"

بسم الله نبدأ

عند صباح في الكوافير كان في صوت زعيق في قلب المحل والست خارجه تتمتم بكلام مش مفهوم، وعنايات جت على الصوت العالي وشافت صباح متنرفزه وبتقول للست:- مع السلامه ياختي السكه اللي تودي، ستات هم وحاره لمت شويه ناس هباب جاتكم نيله.

سألتها عنايات:- ايه يا بت يا صباح مالك في ايه؟! وصوتك جايب اخر الشارع ليه؟
قعدت صباح بزهق وقالت بعصبيه:- تعالي يا عنايات وشوفي واسمعي ياختي، ده انا شكلي هيتخرب بيتي على ايدها بنت الرفدي دي.

سألتها باستغراب:- يتخرب بيتك؟ وهي مين دي يا بت اللي هيتخرب بيتك على ايديها هي الغاز ولا ايه ما تتكلمي؟
صباح بشر:- المدعوقه اللي اسمها فردوس.
عنايات:- مالها هببت ايه تاني؟
صباح:- وهي لسه هتعمل!! ما هي عملت خلاص.
عنايات بقله صبر:- يا بت ما تتكلمي واخلصي هو سر؛ ما تقولي فيه ايه؟
صباح خبطت على رجليها بغيظ وقالت:- عاجبك الهِو اللي انا بقيت فيه ده؟! وكله بسبب فردوس كل واحده تيجي الكوافير تقولي اسعارك في العالي وفردوس اسعارها في المضبوط وتقوم سايباني وخارجه وتطلع على كوافير اللي ما تتسماش فردوس، واهو على يدك لسه دلوقتي واحده متخانقه معايا علشان قال إييييه!!! الأسعااااار.

عنايات:-  وده من امتى ده ما هو طول عمرك كده  والناس عارفه السعر بتاعك ايه الجديد؟
صباح بنرفزه:- يوووه منك يا عنايات!! ما قلنا الجديد هي فردوس؛؛ اااه يا نااااري ولسه؛ ولسه الخراب جاي ااااه يامين يسيبني عليها اقفش في زماره رقبتها ما سيبهاش الا وهي بترفص تحت رجلي .
عنايات :- طيب طيب بطلي نواح انا هاتصرف وهاريح قلبك.
صباح مسكت أيد عنايات وقالت بلهفه:- قوليلي انك هتولعي في الكوافير يا عنايات.

ابتسمت عنايات وقالت برفعة حاجب:- ومش بس كده دي الورشه قبل منها كمان... يومين بالكتير ويتم المراد.!!!

شقاوه ماكانش مصدق اللي سمعه، ولا كان مصدق أن بين ايديه فلوس بالكم ده، لأ وكمان دي فلوس شبكه فردوس، بص لجهاد وكأن الكلام كله اتبخر لكن سأله  وقال :-أيه!! شبكه!!!!  انا، انا مش فاهم حاجه قصدك ايه يا جهاد؟ وايه كل الفلوس دي؟ وجبتها منين؟

جهاد بضحكه:- حيلك حيلك عليا ياعم عابد، واحده واحده انا هاجاوبك، بص بقى انا مبدئيا كده ما عملتش اي حاجه تستدعي انك تتفاجئ كده، والفلوس دي انا جبتها من مكان امين وكمان ما تقلقش فلوس حلال، وزي ما انت سمعت دي فلوس شبكتك للانسه فردوس.

شقاوه:- بس دي فلوس كتير وكمان انا مش هاقدر اقبل بحاجه زي كده.
جهاد عدل النضاره وقال:- انت مكبر الموضوع كده ليه؟! عابد انت محتاج للفلوس دي اكتر مني وانا حاليا مش محتاجها، و يا سيدي اعتبره دين وتبقى سدده على مهلك المهم بقى خلينا نفرح بيك.

جهاد و سلامة حيث تعيش القصص. اكتشف الآن