جهاد و سلامة.
#مريم نصار.
﴿ فَما ظَنُّكُم بِرَبِّ العالَمينَ ﴾ [37:87] - الصافات
عتابُ يعلوه لُطفُ عظيم ♡
بسم الله نبدأ.
محاسن ونبوية قاعدين في بلكونة البيت اللي بتطُل ع الشارع وسامعين الدوشه والاحتفال تحت وهما قاعدين لوحدهم زهقانين، واتكلمت محاسن بتهكم وقالت:- آاااه يازمن، آه يختاااي راحت علينا خلااااص ولا حد عبرنا بحتة هريسه ولا صوبع كنافه حتى.!
ردت عليها نبوية بحزن:- آه يختي انتي بتقولي فيها؟ قاعدين يطفحوا وصوت البت نعمه بنتي ملعلع تحت ولا قالت اطلع ادي بُق ساقع لأمي يطري على قلبها، راحت علينا صحيح يامحاسن.عوجت بقها وقالت بتذمر:- يختي نعمه بنتك مين؟ دي من فصيلة البهايم ولا عمرها تفهم ابدا ، مع إن الحمار بيعرف بيته من غيطهُ من أول مرة، بس نقول إيه؟ خلفتك توكس وتعر، أي والله عيني عليكي.
نبويه مصمصت شفايفها وقالت بتلميح:- إسم الله يختي، مالها خلفتي.!!! حوش حوش على الشيخ بكار اللي انتي مخلفاه!!! ، ونعم الخلفه من البيت للغرزه وم الغرزه للبيت، وقال ع رأي المثل ، اللي بيته من ازاز!! مايحدفش الناس بالطوب.وانبي اسكتي وحطي لسانك جوه بُقك ونقطينا بسكاتك.
ردت عليها محاسن بغيظ وقالت:- طوبه لما تلبس في دماغك يحتاروا الأطباء في طلوعها، والغرزه دي اللي اتربيتي فيها ياعرة الحريم، مبقاش اللي انتي كمان وتردي عليا؟وقال ع رأي المثل، سوق الحلاوة جبر وادلعوا الوحشين، يامين يناولني وشك اشيل من عليه الطين.
والله نفسي امسك وشك ده اسقفلك عليه ابططوا في بعضه زي العجينه.شهقت نبويه وحطت أيدها ع وشها وقالت بنفاذ صبر:- تبططي وشي يامحاسن؟ ليه حد قالك على وشي فطيرة ياولية ياخرفانه، وانا هلوم عليكي ليه؟ انتي واحده مخها فوت وشوية شوية هيقولوا عليكي محاسن الهبله اهي.
ردت عليها بهجوم:- هبله في عينك يابت الرفدي، وماله مرشدي ابني؟ مش عاجبك ليه ياوش النصايب ماهو فاتح بيت أهو وساتر نفسه.
ضحكت نبويه بسخريه وقالت:- فاتح بيت؟ حوش ياحواش ومين يشهد للعروسه، ماهو ع رأي المثل، عُمر الست متربي عجل وينفع.ـ عجل لما يرفصك يجيب أجلك ويريحنا منك يابرميل النكد ياجلابة النصايب، اعوذ بالله منك وليه شر وتموتي في خراب البيوت العمرانه.
نبويه استغربت من هجوم وكلام محاسن اللي كان بعيد عن المشكله من الأساس و كشرت عينيها بتعجب وقالت:- اخرب البيوت؟ بيوت ايه اللي اخربها يا محاسن الصدف؟ انتي مخك فوت اي والله أنتي كبرتي وخرفتي، ومبقاش عليكي لوم.
جه عليهم جهاد ومعاه الجاتوه وسمعهم بيتخانقوا كالعاده وابتسم وقال ليهم:- ناناه بيبا و آنه سونا ايه بس مالكم بتتخانقوا ليه تاني؟
محاسن لفت وشها بعيد ومردتش وزعلانه، ونبويه لما شافتها اتصرفت بالطريقه دي؟ عوجت بقها واتكلمت بتريقه وبصوت واطي:- ادلعي ياعوجه في السنه السودا، كمان شويه هتقول ودوني بيت أبويا، لما نشوف اخرتها معاكي يابنت منصور.