بارت ١٥جهاد و سلامة.
♡~♡
وأنْ سَآلونِي يَومًا أيْنَ تكْتَملُ رآحتكْ ! سَأبتسِم
وأشِير إلَى الَسَماء ، فمَآ منْ راحَة سِوى القَرب من اللهاللهم اجعلنا من المقربين إليك.
♡♡♡~♡♡~♡♡~♡♡~♡♡~♡♡~♡♡~♡♡♡
بسم الله نبدأ.
آخر يوم في الامتحان، سلامة راجعه من المدرسة مرهقه ونفسها تنام، ودخلت اوضتها ولسه بتروح ف النوم، دخلت عليها شفاعه وقالت:- بت ياسلمى انتي بتهببي ايه؟ انتي يختي واخده الاجازه علشان تناميلي؟ قومي يختي الناس اللي هتتأجر جايه بليل، قوووومي الشقه متبهدله قدامها يوم بحاله على ماتتروق وتتنضف.
نفخت سلامة بخنقه واتعدلت بغيظ وردت:- وأنا مااالي أنااا، مستأجرين ولا رحاله ولا ساكنين انا مال أمي! مش كفايه هتأجروها من غير موافقتي ولا كأني موجوده في ام البيت! اتفاجىء الصبح قبل ما امشي زيي زي الغريب؟ اطلعي ياماما الله يكرمك عايزه أنام.
قلعت شفاعه فردة الشبشب، وشافتها سلامة وصكت ع أسنانها بغيظ وقالت:- هو انتي حد معينك في الدفاع الجوي تضربي ع طول؛ بزمتك انتي أم انتي؟حدفتها بالشبشب وقالت بجمود:- لأ انا نص كم ياروح امك، قومي يختي قال جايه تنامي قال، نامت على اليهود حيطه قولي انشاله.
شقطت سلامة الشبشب بإيديها قبل ما يجي فيها وحدفته لأمها ف الأرض واتكلمت بنرفزه:- انشاله يارب علشان نرتاح من المستورد وقرفه، عايزه مني ايه ياشفاعه؟ انا واحده كنت بكاكي زي الوز العراقي في اللجنه، وراجعه مش طايقه نفسي م العيال وتعباااانه وحراااااانه وعايزه اتخمد، تقوليلي شقه تتروق! مانشاله عنها ما اتروقت، ما اللي مأجرينها يروقوها هما اتشلوا! وانا هروقهالهم كمان! ده حزن ايه ده يا ولاد.
شفاعه رفعت حاجبها وقالت بتوعد:- مانشاله إيه يابت حليم؟سلامة بعند اكبر شدت الغطا وقالت:- عنها ما اتروقت ياماما، سبيني أنام بقى وانتي طالعه اطفي النور وخدي الباب في إيدك تنستري!
شفاعه هزت راسها بمكر وقالت:- وماله نامي ياعين أمك، نوم الهنا.
وخرجت وطفت النور وقفلت الباب، والصمت حل ف المكان وسلامة استغربت إن أمها سمعت الكلام من غير خناق، ورفعت راسها وقالت بتعجب:- إيه ده؟ إيه اللي حصلك ياشفاعه سمعتي كلامي من غير مناهده، ولا قلة قيمه!! يسلام اهى دي بقى ست الحبايب اللي بجد، أنام بقى.وشدت الغطا عليها وغمضت عينيها ومبتسمه علشان تنام بهدوء، لكن شهقت بصوت عالي واتعدلت بسرعه و وقفت على السرير تلقط أنفاسها من جردل الماية اللي اتدلق فوق راسها، وشفاعه قالت بثقه:- ماعاش ولا كان اللي يمشي كلمته عليا يابنت حليم، وقومي بكرامتك بدل ما اخليكي ترقدي في السرير ده شهر مااااشي!
سلامة كلها مبلوله ومزهوله والماية بتنقط ع السرير وبتحاول تستوعب اللي حصلها، وحطت أيدها ع ودنها واتكلمت بصوت مهزوز ومصدومه:- أنا اترشيط، طبلة وداني راحت، اترشيط يامامااااااا.