بارت 14

6.6K 650 718
                                    

بارت ١٤ جهاد و سلامة.

الفرائض = أساس
والنوافل = حُرَّاس

فإن تركت الأساس بِلَا حُراس أتت يد التفريط على الأساس!

فحاوط الأساس بِالحُراس.

←←←←←←←←←←←←←←←←←←

بسم الله نبدأ.

حليم قاعد في اوضته ع الكنبه وباصص ع أهل الحاره من الشباك، وشاف سلامة وهى بتشاور لعصفوره تصبح عليه وع الجيران وركبت توكتك وراحت المدرسه ومبسوطه لأن بكره آخر يوم في الامتحانات، ودخلت عليه شفاعه بصنية الشاي وقعدت جمبه وناولته الكوبايه وقالت:- أمسك ياخويا كوباية شاي بالقرنفل إنما إيه هتظبط دماغك.
اخدها منها وابتسم وقال:- من ايد منعدمهاش ياست الستات.
ضحكت شفاعه وقالت:- زمان كنت ست البنات، ودلوقتي ست الستات.
جاوبها بتأكيد:- طبعاً وست الستات كلهم كمان، وانا لو لفيت الدنيا عمري ما هلاقي ضفرك، دي كفايه مجدعتك معايا وقت ما وقعت الواقعه دي.
وكمل بتنهيدة وجع:- أنا عارف اني قصرت معاكي جامد من يوم ما قعدت على الكرسي وا.......

قاطعته شفاعه بشهقه وقالت:- يحوستي؛ كلام ايه ده يابو سلمى؛ اوعى تقول الكلام ده تاني، وشيل ياخويا التفكير ده دماغك، وأنت ولا مقصر ولا حاجه، البيت مفتوح بحسك ومن خيرك، بتنزل الورشه وبتجيب رزقك ورزق عيالك، ومهنيني ومش حارمني من ايتوها حاجه يبقى فين بقى التقصير اللي بتقول عليه ده؟ وبعدين تعالى هنا! مجدعة ايه اللي أنت بتتكلم عنها؟ هو انا يعني كنت عملت ايه زيادة عن اللي بعمله؟
أبتسم بوجع واخد نفس طويل وطلعه بهدوء وقال:-مجدعتك اللي زادت اكتر من يوم ما بقيت عاجز، واحده غيرك كانت...!
شفاعه حطت أيدها ع خدها برفعة حاجب وقالت بتحذير:- كنت ايه ياحليم! كنت مستوقع مني إيه؟ أني اسيبك واروح أدور ع مصلحتي؛ ولا تحب احرقلك دمك وأقول اروح أشوف راجل تاني؟ اه ماهي ملهاش تفسير غير كده! ولا أنت شايفني من النوع اللي بيعيش ع الحلوه وبس! ولا ناكرة الجميل! عيب عليك والله، الكلام ده يطلع منك أنت! أنت لو كنت من النوع اللي مبيوزنش الكلمه قبل ما تطلع؟ولا كبرت في السن كنت هقول ده كبر وخرف! ومش هنعتب عليه؛ لكن إسم الله والحارس الله عقلك كبير وصبرك حليم زي أسمك، يبقى نعتب عليك قوي ياحليم وأنا هروح دلوقتي أشهد عليك امي وامك ونشوف رأيهم ايه ف الكلام ده!
خلصت كلامها وكانت متنرفزه جدا وجت تقوم لكن حليم مسك دراعها بسرعه ورجعها مكانها،وهى لفت وشها بعيد عنه، وحط كوباية الشاي ولف وشها ليه وجواه مبسوط وزعلان، وقال بهدوء:- تعرفي ياشفاعه! أنا جوايا مبسوط قوي ويمكن بردوا اكتر منهم زعلان، زعلان من نفسي اني قولت الكلمتين دول، بس كانوا في وقت ضيقه، غلطت أني اهملت نفسي ندمت اني مسمعتش كلامك ليا زمان، أهملت صحتي لحد ما بقيت عاجز، ومبسوط من كلامك كله مش زعلان من اي حاجه، مبسوط لأنك ست بميت راجل وبنت أصول وحبك ليا متأثرش، انا مقصدش كل اللي فهمتيه من كلامي أنا بس نفسي اعملك انتي وولادك كل حاجه، كان عندي احلام كتير نفسي احققها لسلمى وحسين كان نفسي أكون واقف على رجليا يوم كتب كتابها، انا اللي اجبلها واعملها كل اللي نفسها فيه، إحساس العجز وحش اوي ياشفاعه وخصوصاً لما يبقى للراجل اللي مسؤول عن بيت وأسرة، انا عارف إنك اصيله ولو حتى كان جرالي اكتر من كده، بس الدنيا بقت وحشه اوي ياشفاعه.

جهاد و سلامة حيث تعيش القصص. اكتشف الآن