" Papa buat apa dekat sini ? " Soalku.
" Papa teman umi kamu pergi beli barang dapur .. kamu pulak buat apa dekat sini ? "
" Reen pergi dating dengan shuben kesayangan Reen .. Maklumlah shuben kesayangan Reen nie tengah cuti .. " Jawab ku .
Papa mengangguk kepala .
" Yang ? saya nak cakap berduaan dengan Reen boleh ?" Umi meminta izin dengan papaku , papa mengangguk . Hish , dahlah aku tak nak bercakap dengan perempuan nie .
" Reen ? " Umi tiriku memanggil namaku , nak tak nak pun , aku terpaksa mengangguk .
" Shuben kesayangan Reen ? jom ikut papa , kita borak - borak dulu ke " Papaku mengajak Fareed ke mana ? oh my husband !!!
Sekarang , aku berjalan dengan umi tiri , isteri kedua papa . Dia nie nak bawa aku pergi ke mana sebenarnya ? kalau ajak aku pergi makan ke , shopping ke , tak pe lah jugak .. eh
eleh aku nie melebih - lebih pulak .
SHUBEN !! HELP YOUR BIDADARI NIE !! Aku nak berjalan dengan Fareed , nak peluk lengan dia , kalau dia tak da disisi aku , rasa macam kosong jer . Takkan lah aku nak peluk lengan umi tiri nie . Memang tak mungkinlah .
" Reen ? jum duduk dekat sini , kita borak lah dulu .. " Ajak umi tiri , aku duduk berhadapan dengan dia , kalau bersebelahan , memang tak lah .
" Reen ? Reen okay kan kalau berjalan dengan umi ? jangan takut dengan umi , umi tak makan orang , umi makan nasi . " Memang lah kau tak makan orang , kau zombie ke ?
" Buat apa Reen nak takut dengan umi ? " Tanya ku .
" Reen ? Reen tak nak balik kampung ke ? Atuk dengan nenek rindu Reen , Reen kan cucu kesayangan mereka .. " Kata umi tiri .
" Bukannya Reen tak nak balik ataupun melawat , tapi Reen rasa kekok , maklumlah lama tak jumpa .. " Jawabku . Memang dulu aku suka datang ke kampung belah papa ku , selepas papaku kahwin lain , aku tidak lagi melawat ke
sana .Kalau aku datang ke sana , adakah atuk dengan nenek masih curahkan kasih sayang mereka kepadaku ?
" Reen ? lama lagi ke nak borak ? Papa dengan shuben kesayangan kamu dah habis borak .. " Sejak bila pulak papa aku timbul ? Sekejap jugak eh papa aku dengan Fareed nie berborak ? mereka berdua borak pasal apa ?
Nanti lah aku soal siasat Fareed." Reen ? Jom balik kampung jumpa atuk dengan nenek ." Ajak papaku .Aku melihat kearah Fareed , dia hanya memberikan senyuman kepadaku . Aku menghela nafas .
" Kenapa Reen mesti pergi ke sana ? " Tanyaku .
" Reen tak rindu atuk dengan nenek ke ? " Soal papa .
Aku mengangguk , lalu melihat kearah Fareed .
" pergilah .. " Kata Fareed , memberi izin .
" Fareed ikut sekali . " Aku menoleh ke arah papa.
Tapi , kenapa aku mesti jumpa atuk dan nenek yang dulunya kejam terhadap mama ?
.
.
.
.
.AKHIRNYA sampai juga kekampung halamanku , lama sungguh aku tak datang sini .
" Sayang ? Kenapa termenung ? Apa yang ada dekat awan tue ? Kalau macam tue abang nak merajuklah . " Mulalah Fareed nie .
" Merajuk jelah " Kataku .
" Sayang ... pujuklah abang , abang tengah merajuk nie .. " Aku melihat ke arah Fareed . Termenung kearahnya .
" Ala , janganlah lihat abang macam tue , malulah abang " Aku diam tak terkata . Dah macam budak - budak pulak dah si Fareed nie .
" Reen ? Fareed? Jum kita makan , mesti kamu berdua belum makan tengahari kan tadi ?
" sejak bila pulak nenek aku depan pintu bilik
tue ? Kenapa aku tak dengar pun bunyi pintu terbuka eh ? Ngisauu ." Baiklah nek " Jawab Fareed , dia memimpin tanganku , aku mengikutinya dari belakang .
Kerusi ditarik oleh Fareed , aww princess treatment ke nie ?
Aku duduk bersebelahan dengan Fareed , aku melihat ke arah mangkuk Fareed, penuh dengan segala lauk . Siapa lagi kalau bukan atuk yang letak segala lauk dalam mangkuk Fareed .
" Sudah lima bulan kamu berdua sah menjadi suami isteri , cepatlah bagi atuk dengan nenek cicit . " Aku melihat ke arah Fareed , dia tersenyum .
" Baiklah atuk , mungkin bulan depan kot " Jawab Fareed .
" Confident sangat awak nie " Bisikku .
" Confident shuben awak nie mana dapat dihilang macam tue jer " Bisik Fareed .
.
.
.
.
.Malam yang begitu indah. Angin pun sejuk aje
melanggar aku namun aku tidak tumbang apabila ditiup. Ceh , ayat apa pulak yang aku fikir nie ?" Reen ? Kenapa termenung ? " Tanya papa .
" Mana ada termenung , orang tengah ambil angin malam nie , sejuk .. " Jawab ku .
" Macam mana ? Umi baik kan ? Dia tinggikan suara tak dengan Reen ? " Tanya papa .Aku menggeleng .
" Sebab tuelah papa suka dengan umi kamu tue , baik , tak pernah tinggikan suara dekat papa " Oh ya ? Papa aku nie tengah bandingkan mama dengan umi ke ?
" Kalau umi baik , kenapa dia rampas papa dari mama ? Dan papa tinggalkan Reen masa umur empat tahun ? " Maaf , mulut ku memang macam nie .
" Kalau umi baik , kenapa papa ceraikan mama ? " Tanya ku .Papa diam .
" Papa cakap , papa sayang mama , tapi kenapa cerai ? Kenapa kahwin kali kedua ? Kenapa tinggalkan Reen ? And kalau betul papa sayangkan mama , mama tak akan jadi janda " Luahku.
" Mama Reen curang dengan papa , papa chat dia tak reply .. " Kata papa .
" Betul ke mama curang ? Kalau betul mama curang dengan papa , mana lelaki tue ?
Tak jadi pengganti papa pun ? Pa ? Reen nie pun
tak minat ada bapa baru , apatah lagi mama baru . "" Reen ? "
" Sayang ? Kenapa sayang cakap macam tue dengan papa ? " Pantas ku menoleh kearah sumber suara itu , Fareed .
" Maaf jika Reen biadap dengan papa , raya nanti Reen minta ampun " Sambung ku .
Papa diam .
Aku masuk ke dalam rumah , tinggalkan papa berduaan dengan Fareed .
Maaf kan Reen pa , memang inilah Reen
pendam terlalu lama .
YOU ARE READING
My Sweet Shuben [ C ]
Storie d'amore2 0 2 3 🤍 TheTrio 1st BOOK [ TAJUK LAMA : HIS ANGEL ] Muhammad Fareed Aqash X Qaireen Nashwa - Arranged Marriage Siapa yang bilang kalau Qaireen Nashwa akan hidup bujang untuk selamanya ? Tak disangka kalau dia akan dikahwin paksakan kepa...