Extra Deraft 10: Bully

574 47 8
                                    

"Dah habis waktu prep weyh!"

Beria classmate meja depan aku ni bersuara bila jam dah tunjuk waktu prep tamat. Yes. Dua jam menghadap buku. Kebas otak. Kebas bontot. Padahal aku buat homework je hari ni tapi macam test engkau. Apakah daya? Aku bukan genius. Cakap pasal genius, entah mana menghilang budak sebelah aku ni. Dia memang tak reti diam semenjak dua menjak ni. Bukan tu je, malah dia dah jarang cakap dengan aku. Cakap pun sepatah dua patah je. Jangan sampai patah kepala tu. Aku buat tak tau je la. Dia buat perangai baru ni. Takpe...nanti dia bosan la tu. Macam² betol.

Masalahnya, mamat tu tinggal beg dekat meja dia. Aku la hari² bawa masuk blok. Hish! Ingat aku servant dia ke nak bawa barang dia kehulu hilir. Bawak sendiri la. Banyak cantik.

Aku kemas barang dan masuk dalam beg. Hari ni nak tinggal beg dia. Biar barang tu kena curi. Sape suruh letak merata.

Habis je aku berniat, umur mamat tu panjang betul. Tiba² dia muncul dari pintu belakang kelas. Dia straight jalan ke arah aku, aku bersediakan telinga. Tapi effort aku nak defend tu sia-sia, Rul tak fokus dekat aku. Dia fokus dekat beg aku atas meja. Dah kenapa pandang beg aku?

Mengejut dia tarik beg aku dengan kasar. Uwaaaaa...tak sempat aku nak ambik tadi. Haih apa masalah ni? Tak puas hati apa niiii?

So, bende tak sampai situ je, Rul buka beg aku tu lalu terbalikkan dan buang semua barang dalam beg aku. Dia buat bende tu betul-betul atas meja aku dalam kelas ni. Jadi show pula tempat aku ni. Dah pakat ramai tengok dia buat apa. Habis dia keluarkan barang dari beg aku tu dengan bunyi bising barang aku jatuh. Terus dicampaknya beg tu ke bawah. Terdampar sedap beg aq baring atas lantai kelas ni sebelah meja aku. Terkedu aku. Tak sempat nak react tapi time tu juga aku rasa nak maki mamat ni. Bongok!

Tapi aku matikan niat sebab dia buat bende tu tanpa reaksi nakal. Tanpa reaksi marah or reaksi bangga dia. Hanya muka datar. Haih......pening.
Malas aku layan perangai cari gaduh dia ni.

Aku tunduk nak ambik beg aku yang sedap baring atas lantai tu..then, bende tak sempat aku nak pegang. Aku nampak air warna brown berbuih di tuang dari atas ke beg aku. Huh? Aku terus angkat muka, dia pegang air cola dia bawak tadi selamba sambil mandikan beg aku. Habis je air cola RM1 dalam botol tu. Terus dia ambik beg dia dan blah dari kelas ni macam takde apa berlaku. Huhhh????? ..nak marah tapi mampu kemam bibir je la. Apahal dia ni?!

"Kau okay tak Adam? ", Syafiq budak depan aku soal bila tengok aku diam tak melawan maybe.

Ok? Kau tanya soalan apa ni? Mestilah aku tak okay? Dah beg aku kena mandi dengan cola. Sedap betul dia dimandikan. Cuba beg kau dimandikan?

Cikdi: Rul buli kau lagi ke?

Aku jawab dengan senyum je. Malas nak balas. Cikdi dah datang ke arah aku kot lepas tengok Rul buat perangai tiba-tiba.

Cikdi: Pahal dia tu, meh aku sound sikit!!?

Aku: Ehhhh!! Takpe Cikdi, aku bawak beg spare

Yes! Aku selalu spare tote bag bawah meja. Yela takut la beg kau tiba² dilanda sampai terbang dengan tsunami ke masa hujan lebat. Mana la nak tau. Sediakan payung dan beg sebelum hujan. Haih...bijak juga aku ni.

Aku masukkan semua barang yang Rul buang atas meja aku tadi ke dalam tote bag. Walapun nampak kejam apa dia buat tapi dia still keluarkan buku² aku sebelum tu. Excelly ni beg kedua aku dia buat macam ni. Fedup aku. Aku malas nak ingat tapi nak kena citer juga....

Semalam pun, dia rosakkan satu beg aku. Bende jadi time aku jalan pulang dari study dekat kelas ke blok asrama. Masa kejadian ialah waktu riadah. Masa tu aku bawak beg yang aku selalu guna. Beg tu warna brown cair macam tu la. Maka, dia punya nak buli tu sampai beg aku tu hilang.

SWEET HUBBY ( HIATUS🐊)Where stories live. Discover now