Bab 28

597 36 109
                                    

"Hai Sophia"

Sapa satu suara dari arah belakangnya. Mia tersentak mendengar suara garau yang dianggap merdu olehnya. Wait! Kenapa suara tu......

Macam kenal?

Mia perlahan-lahan memalingkan tubuhnya ke kiri. Detak jantungnya semakin laju apabila menghidu haruman perfume yang terbit dari susuk tubuh individu yang menyapanya. Dia kenal wangian itu. Kalau suara sama, wangi pun dah sama, jangan-jangan....

"Abang?"

Mia pandang sekeliling. Entah apa yang dicarinya dia juga tidak tahu.

"Abang buat apa kat sini? Abang---" Pertanyaan Mia terhenti.

'Hai Sophia'

Mia pandang Qayyum atas bawah. Dia yakin, ada sesuatu yang tersembunyi disebalik panggilan namanya yaang baru saja dituturkan oleh jejaka itu. Tidak pernah-pernah lelaki itu memanggilnya dengan panggilan 'Sophia', kenapa hari ni?

"Kenapa sayang tengok abang macam tu? Mesti sayang nak puji abang luar biasa kacak malam ni kan?" Keningnya dijongketkan beberapa kali disertakan dengan senyuman manis.

Mia masih membatukan diri. Melihat senyuman Qayyum, Mia teringat akan seseorang yang iras dan persis seperti Qayyum.

Qayyum mengawangkan tangannya di hadapan Mia menyedarkan si gadis.

"Sayang?"

"Apa nama abang?" Mia akhirnya bersuara semula disertakan dengan soalan cepumas.

"Laa, nama abang pun dah lupa ke--"

"No! I mean...your full name. What is your full name?!" Soal Mia sekali lagi dengan nada tegas. Nafasnya turun naik menunggu jawapan daripada Qayyum.

Qayyum membetulkan suitnya. Kedua belah tangan yang tadinya dimasukkan ke dalam poket ditarik keluar dan dibawa ke belakang. Badannya ditegakkan. Dengan sekali lafaz...

"Tengku Qayyum Qadir Al-Haj Ibni Sultan Qasharman Qashaff Mahmood Al-Haj"

Mia termangu dengan matanya membulat sebesar bola golf. Mulutnya yang melopong laju saja ditekup.

Tak! Tak mungkin! Jadi selama ni....

"Jadi abanglah cucu Tok Wan?!"

Qayyum angguk bersama senyuman yang masih setia melekap pada wajahnya.

Pakk!

Qayyum terlompat apabila tangan kecil itu laju mendarat pada lengannya bersama gelinangan air mata.

"Sampai hati abang tipu Mia kan?! Disebabkan abang Mia stress sampai tak tidur malam tahu tak!! Disebabkan abang jugalah Mia gaduh dengan mama pasal hal ni! Awak ni memang jahat kan?! Sengaja nak kenakan saya! Apa awak ingat benda macam ni boleh dibuat main ke hah?!!" Hambur Mia bersama titisan jernih yang mengalir laju dari tubir matanya.

Tas tangan yang berada di atas kerusi disambar. Kakinya dihayun laju meninggalkan Qayyum dan restoran mewah tersebut.

"Sayang tunggu!" Mia mengelak daripada disentuh oleh Qayyum. Langkahnya dipercepatkan. Mencanak naik suhu amarahnya apabila teringat semula kejadian yang berlaku beberapa menjak ini lebih-lebih lagi setelah pertemuannya dengan Tuanku Zaharina.

"Sayang dengar dulu apa yang abang nak jelaskan---"

Dan untuk kali ini, Qayyum berjaya menggapai tangan Mia dan ditarik supaya berpaling ke arahnya. Rontaan Mia tidak dipedulikan.

"Jelaskan apa?! Jelaskan yang awak tak bersalah? Jelaskan yang awak pun mangsa keadaan?! Macam tu?!" Bidas Mia lantang. Panggilan 'abang' yang selalu digunakan buat lelaki itu juga hilang dek rasa kecewa yang menguasai dirinya.

My Love, Dr.Ghamiya Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang