Bab 27

581 46 113
                                    

Mia menggerling sekilas jam tangan yang terlilit elok di pergelangan tangannya. Berbaki lima minit jarum jam menunjuk ke angka sepuluh pagi.

Hampir setengah jam Mia menunggu kehadiran Qayyum di lobi utama yang sehingga sekarang tak kunjung tiba.

Pin! Pin!

"Huh, panjang umur!" Desis Mia perlahan. Kakinya dihayunkan ke arah kereta Qayyum. Wajah cemberut ditayangkan.

"Hai baby sayang. Comelnya baby abang har----"

"LAMBAT!!" Sembur Mia setelah meloloskan diri ke dalam kereta milik lelaki itu. Jelingan tajam dihadiahkan.

Qayyum tayang reaksi pelik! Jam tangannya ditilik.

"Apa yang lambat nye? Sayang cakap pukul sepuluh kan, abang sampai sini 9.59 minit pagi. So, tang mana yang abang lambat? Cer bagitahu." Soal Qayyum yang masih kehairanan. Awal-awal pagi dah ajak bertekak. Cium karang!

"Tahu tak Mia tunggu abang lama kat lobi tu! Setengah jam okey! SE-TE-NGAH JAM!"

"Then what? Bukan salah abang pun. Salah baby. Yang baby turun awal dah kenapa? Janji pukul sepuluh kan? Bukan sembilan setengah" Balas Qayyum ringkas dan memulakan pemanduannya.

"NO! Salah abang! Salah abang! Salah abang! Abang yang lambat! Tahu kan Mia tak suka menunggu dan abang dah buat salah sebab biar Mia menunggu lama kat situ!!" Mia palingkan muka dari terus menatap Qayyum. Menyampah!

"Ah takda takda! Kau yang salah aku pula yang kena! Tak kira, tetap kau yang salah!" Qayyum juga seperti Mia. Tak nak mengalah. Panggilan 'baby' dan 'sayang' juga hilang dari bibir jejaka itu.

Terjenggil mata Mia mendengar balasan Qayyum.

"Okey fine! Berhenti kat depan tu! Mia tak nak tumpang awak!" Arah Mia dengan nafasnya turun naik.

"Okey, jap eh!"

Stering dipulaskan ke susur kiri jalan dan bergerak semakin laju. Kereta yang membawa pasangan itu akhirnya berhenti di sebuah lorong sempit dan dikelilingi oleh hutan-hutan yang tak seberapa nak tebal.

"Hah! Nak keluar sangat kan.. Keluarlah! Keluar!" Halau Qayyum tenang.

Giginya diketap kuat. Beg tangan dicapai dan terus saja menarik handle pintu, bersedia untuk keluar.

"Dua hari lepas, aku dengar citer ada seorang pakcik ni meninggal dunia kena serang dengan harimau bintang. Kalau tak salah, ni lah kawasannya. Depan tu je haa. Lepas tu kan, aku dengar-dengar harimau bintang tu masih terlepas and berkeliaran kat kawasan ni. Sebab tu kut tempat ni sunyi takda pengunjung. Padahal kat dalam tu ada air terjun. Sayangnya lah haiii." Kata Qayyum pada diri sendiri.

Mia yang baru saja menurunkan satu kakinya menarik semula kakinya itu dan laju saja tangannya menutup rapat pintu disebelahnya.

Qayyum tahan senyum. Kepala ditoleh ke arah tempat duduk penumpang.

"Dah kenapa pula kau masuk balik?"

"Orang tak nak singgah sini. Singgah tempat lain!" Tangannya dlipatkan ke dada mengarahkan Qayyum meninggalkan tempat tersebut.

"Singgah tempat lain pula? Okey!" Qayyum tidak membantah dan memulakan pemanduannya ke destinasi yang seterusnya.

Mia melepaskan keluhan. Entah manalah si Qayyum ni nak bawa dia pergi. Qayyum ni memang sengaja kan cari pasal!

"Mia dah lambat ni! Tolonglah hantar Mia jumpa kawan Mia tu." Rayu Mia meminta simpati.

"Minta maaf dulu."

My Love, Dr.Ghamiya Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang