6

40 8 0
                                    

"Engkau pergi mana semalam?" soal Sabihah

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Engkau pergi mana semalam?" soal Sabihah.

Aik? Kenapa pelik sangat Biha bahasakan dirinya?

"Maksud Biha apa?" soal Qamariah dengan kerutan.

"Aku lihat engkau ke semak-samun dibelakang rumah sana. Engkau buat apa disana?" tanya Sabihah sekali lagi. Sabihah memeluk tubuh.

'Aku? Engkau? Selalunya kita bahasakan nama bukan, Biha?' bisik hati Qamariah.

Qamariah menggaru kepala yang tidak gatal. "Itu c-cuma... Qamar kesana kerana mahu memotong rumput yang sudah panjang. Qmaar melihat rumput disana terlalu panjang. Dengan itu, Qamar mengambil kesempatan itu untuk memotong rumput itu." terang Qamariah walaupun dengan berbohong. Dia ingat mimpi tentang emaknya semalam. Supaya tidak beritahu tempat rahsia semalam.

Sabihah memandang Qamariah dengan pandangan curiga.

"Biha tidak percaya kata Qamar?" tanya Qamariah.

"Susah nak faham kata orang yang agak alim." sedas Sabihah terus.

Qamariah tersentak. "Kenapa Biha berkata begitu, wahai Sabihah?"

"Memang benar kataku, yang engkau adalah berlagak alim."

"Itu t-" baru sahaja Qamariah mahu menyambung ayat, ayatnya dipotong oleh Sabihah.

"Tidak kisah apa yang engkau mahu katakan. Janji engkau memang berlagak alim." Sabihah memandang Qamariah dengan pandangan jelek. Dia terus berlalu disitu. Tidak mahu melihat wajah Qamariah lagi.

Bagi dia, didalam otaknya sekarang, dia tidak sukakan Qamariah. Susah untuk dia terima Qamariah kembali.

Kerana Qamariah selalu diberi perhatian dan diutamakan. Dia? Dia dikebelakangkan dan dilupakan. Asbab apa pun, dia tidak tahu. Tetapi, dia memang tidak boleh membuang rasa bencinya terhadap Qamariah lagi.

Dia sudah dihasut syaitan supaya membenci kakak kembarnya itu. Ayah serta Luqman sering memberi perhatian kepada Qamariah. Sedangkan dia? Luqman pun tidak melayan dia. Takkanlah kerana berdarah putih sahaja? Adakah patut dia lenyapkan Qamariah diatas bumi ini supaya Luqman memandangnya sahaja?

Ya. Dia tamak akan Luqman. Dia tamak perhatian. Dia tamak semuanya tentang Qamariah. Baginya Qamariah tidak ada apa-apa, selain berdarah putih.

Sabihah jijik melihat muka Qamariah. Qamariah ketawa, Qamariah senyum, Qamariah sedih, dan lain-lain, semuanya dia benci.

 Qamariah ketawa, Qamariah senyum, Qamariah sedih, dan lain-lain, semuanya dia benci

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

TBC

sikit je hari ini. Idea takde.

𝗚𝗔𝗗𝗜𝗦 𝗣𝗨𝗝𝗔𝗔𝗡 𝗕𝗨𝗟𝗔𝗡Where stories live. Discover now