BAB 58

11 3 1
                                    

      "UHUK! UHUK!" Tekak yang kering ditambah lagi dengan sakit tuanya membuatkan batuk itu menjadi kegiatannya setiap minit dan setiap saat

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

      "UHUK! UHUK!" Tekak yang kering ditambah lagi dengan sakit tuanya membuatkan batuk itu menjadi kegiatannya setiap minit dan setiap saat.

Dia sudah tua, hanya perlu menunggu masa untuk kembali kepada Maha Pencipta. Namun, sebelum dia 'pergi', ada satu hasrat yang dibuat oleh cinta hatinya yang perlu dia tunaikan.

Kelelahan untuk meneruskan hidup membuatkan dia sudah bersedia untuk dijemput Ilahi, tetapi hasrat sang cinta hati yang prosesnya baru separuh jalan ingin diselesaikan sehingga tamat segalanya.

Gambarnya seisi keluarga yang tersemat cantik di dalam sebuah bingkai, tergantung di atas kepala katilnya yang berukiran kayu jati.

Tanpa dia sedar, setitis air mata tuanya menitis jatuh ke atas pipinya yang sudah berkedut.

Tok, tok...

"Siapa tu?" Soalnya saat ketukan pintu berbunyi. Dia tidak dapat menjangkakan siapakah orang yang mengunjungi rumahnya ketika itu. Sejujurnya, dia hanya tinggal sendirian di sebuah rumah besar dan mewah itu. Jika ada pun, hanya lelaki muda yang diupah menjadi pemandu dan pengawal peribadinya. Tetapi jika tidak dipanggil, mereka tidak akan bertemu dengan dia.

"Atuk," mendengar panggilan itu sudah cukup buat dia tahu gerangan yang berada di sebalik pintu.

"Masuklah,"

Pintu dibuka dari luar. Enam orang gadis menapak masuk ke dalam bilik utama itu dengan wajah tidak bereaksi melihat atuk mereka yang tersenyum manis ke arah mereka. Pakaian mereka yang agak terdedah buatkan mereka cuba menyembunyikan diri dari pandangan tua itu.

"Cucu-cucu kesayangan atuk, kamu semua dah makan?" Lembut soalan itu diajukan buat cucu-cucunya.

Gadis-gadis itu tak menjawab.

"Ada sesuatu yang kita orang nak cakapkan dengan atuk. If you don't mind," ujar salah seorang dari gadis itu. 

"Boleh, mari kita bercakap di meja makan ya?"

Gadis-gadis itu hanya mengangguk sebelum keluar meninggalkan atuk mereka bersendirian di dalam ruangan mewah tersebut.

      "KAMU semua yakin nak lepaskan semua? Kamu takkan menyesal? Waktu masih panjang, atuk boleh bagi kamu semua masa untuk fikir dulu," ujarnya, risau cucu-cucunya itu menyesal di masa akan datang.

Gadis-gadis itu diam tak membalas. Bermakna mereka serius dengan kata-kata mereka sebentar tadi.

Kedengaran atuk mereka menghembuskan nafas kecil.

"Elrin, Aiyeen, Raisya, Lailia, Imani dan Dania, kalau kamu semua nak lepaskan segalanya, kamu nak lepaskan pada siapa? Cuba beritahu atuk," soalnya.

The Lovies berbalas pandangan. Serius pandangan mereka sebelum serentak mulut menyebut satu nama,

 THE A3NS'S [OG]Where stories live. Discover now