الفصل الثالث و الاربعون : انتظار الوقت

774 9 16
                                    

بسم الله الرحمن الرحيم 💓

الأرض مسرحٌ كبير تُعرض عليه نفس المأساة بأسماءٍ مختلفة...."
- فولتير

نبدأ ❤️
========================================================================================================

بأحد القاعات الكبيره يقف احد الرجال ذو نفوذ يتحدث في شتى المواضيع الخاصه بالاستثمارات الهندسيه الفتره القادمه و كان يجلس كنان بكبرياء على ذلك الكرسي الجلدي مرتديا بذله سوداء انيقة ضيقه و يضع قدما فوق الأخرى و يرتدي نظارته الطبيه و يحدق بنظرات ثاقبه بتلك الأوراق التي توضع امام الحاضرين متجاهلا ذلك البغيض لؤي الذي يجلس ببرود قباله و يحدق به بنظرات ناريه…….
بعد انتهاء هذا الاجتماع الطويل و المناقشات ، قد هب كنان واقفا بعد أن سلم على الجميع و استدار بجسده يسير لخارج القاعه بخطوات هادئه حتى وصل إلى سيارته الفارهه و ما ان ركب بها ليقودها حتى فتح الباب الجانبي له و جلس ذلك البغيض بجانبه…..
تأفف كنان بخنق ، كز على أسنانه بضيق ، حك ذقنه بضجر و حدق به بنظرات ناريه ، فقد أصبحت رؤيته لذلك البغيض تزيد من اشمئزازه و ضيقه ، ابتسم لؤي بابتسامه صفراء ، جلس بارتياح على الكرسي و أشعل السيجار و نفث دخانها بشراهه و قد مر ١٥ دقيقه يعم فيها الصمت بينهم و قد حصل كلاتي :

لؤي بسخريه : حلو الهدوء مش كده ؟؟؟؟

كنان بسخريه : هو حلو طبعا بس صعب يبقي فيه مكان أنتا فيه و يبقي هادي….

لؤي بسخريه : أنتا لسه قلبك اسود يا كنان

كنان متاففا بخنق : عايز ايه يا لؤي ، لحقتني لييييه ؟؟؟

لؤي بسخريه : عايز مصلحتك......

كنان بسخريه : مصلحتي قولتلي......

لؤي بسخريه : انا عارف الكلام غريب بنسبه ليك ، بغض النظر عن قلبك الأسود من ناحيتي بس تخيل جيه اليوم يا كنان إللي ابقي عايز فيه مصلحتك......

كنان بسخريه : كفايه مقدمات يا لؤي فارغه و ادخل في الموضوع الأساسي علشان انا مش فاضيلك.....

لؤي بسخريه و اخرج ظرفا من جيب بذلته : مع اني مكنتش حابب أبدأ كلام معاك بالشكل ده و في الحوار اللي عايز مصلحتك فيه علشان حساسيته لكن انتا اللي خلقك ضيق....

كنان بضجر : أخلص يا لؤي.....

لؤي بسخريه و يقدم له الظرف : اتفضل.....

كنان بعدم فهم : إيه ده

لؤي بنبره خبيثه : مصلحتك في الظرف ده.....

كنان بعدم فهم : إزاي يعني

لؤي بنبره خبيثه : انا مش هقدر اتكلم معاك في إللي جوا الظرف علشان حساسيه الموضوع بنسبه ليك بس ده علشان تعرف اني كويس و مش زي ما انتا بتشوفني.......

لست كما تظن ⭐ /  بقلم بسنت طه Where stories live. Discover now