بسم الله الرحمن الرحيم 💓
كانت الكارثة كلها في الإفراط، الإفراط في الأمل، في الحب ، في التوقعات ، في الإنتظار، في كلّ شيء....
أحمد خالد توفيقنبدأ ❤️
==================================================================================================
في صباح يوم جديد مشرق باشعه الشمس الذهبية ، ذو نسمات الهواء البارد التي تداعب أوراق الشجر بلطف و تتمايل على اثره الزهور بدلال و على صوت العصافير الرقيق الذي يمليء الأرجاء يستيقظ النشاطون من نومهم بطاقه ايجابيه......
في احد الفيلات الراقيه ذو تصميم هندسي ممتاز ، كان كريم جالسا على الطاوله بارتياح يتناول وجبه الإفطار و يرتشف القليل من كوب عصير البرتقال و يصوب نظره على هاتفه الذكي متفحصا مواقع التواصل الاجتماعي ، كان مصفف شعره ، مرتديا بذله سوداء انيقه ، قميص ازرق و حذاء سطح باللون الازرق و ساعه يد انيقه......
رن الجرس ، فهب كريم واقفا من مكانه متجها بخطوات هادئه و ممسكا بهاتفه ناحيه باب الفيلا و قد فتحه بضجر ثم أغلق الهاتف و وضعه بجيبه و نظر للطارق و قد اتسعت حدقت عيناه بصدمه ، فقد كانت امه تقف أمامه بثبات ، مرتديه بذله نسائيه انيقه ، تحدق فيه بعينان ثاقبه و بوج
ه يتخلله الجديه التامه.......
ابتلع ما بفمه بصعوبه ، كز على أسنانه بضيق، عقد حاجبيه بانزعاج ، ترك الباب مفتوحا و التفت جسده العريض ليسير ناحيه الطاوله ، جلس في مكانه و وضع فوق الاخره و استكمل تناول الطعام متجاهلا النظر لها بينما قد تاففت والدته بخنق، دخلت الي الفيلا و اغلقت الباب خلفها بقوه و اتجهت تسير بخطوات جريئه لأصبح واقفه أمامه ، وضعت حقيبتها على الطاوله و قد حصل كلاتي :الام بضيق : بقي هو ده استقبالك للضيوف في بيتك.......
كريم ببرود : لا
الام بتعجب : و إللي عملته دلوقتي اسمه ايه؟؟؟
كريم ببرود : اسمه رد طبيعي......
الام بغيظ : متتجننيش ، رد طبيعي على ايه؟؟؟؟
كريم ببرود و يرتشف العصير : على زيارتك ديه.....
الام بغيظ : كرررريم
كريم ببرود : الضيف بيدي خبر قبل ما يجي ، مش بيفاجي الناس كده زي ما حضرتك عملتي.....
الام بسخريه : و إيه لزمه حضرتك بعد الكلمتين دول يا محترم ، متيجي تضربني قلامين أحسن....
كريم ببرود : جايه ليييييه يا مدام؟؟؟؟
الام بنبره جاده : بعيدا عن اسلوبك الجاف معايا و اللي مش هيتغير أبدا ، إزاي اسمع من الغرب ان خطوبتك كانت امبارح.....
كريم بسخريه و يرتشف العصير : مش جديده يعني ، منتي دايما بتعرفي كل إخباري من الغرب......
YOU ARE READING
لست كما تظن ⭐ / بقلم بسنت طه
Romance" لكل منا حياة وآحده , بها حكايه وآحده , وشيكة, مدهشه, متقلبة و عصيبة , تبدأ هذه الحياة ببكائنا و تنتهي بالبكاء علينا..... كم غرقنا في تيارات أمواج الحياه الهائجه دون طلب الاغاثه و كم بقينا أناس حقيقيون ذو قلوبا عفيفة ناضجه إلي أن تحولنا لأشخاص زائ...