Sudah beberapa hari aku berada di kawasan asrama memantau segala projek pembaikan yang dijalankan oleh kontraktor yang dilantik.Cikgu Amin juga ada bersamaku tetapi untuk tugas kali ini dia yang meminta aku berurusan dengan kontraktor.Projek pembaikan kali ini meliputi pembaikan tandas,kipas bilik dan cat.Dalam masa yang sama juga aku mengubah stor yang terletak di belakang asrama menjadi bilik dobi,dapat juga aku selit 3 buah mesin basuh dari kontraktor untuk diletakkan di sini.
Stor tersebut sebelum ini dijadikan sebagai tempat simpanan perabot asrama yang rosak.Tetapi ada pelajar yang nakal menjadikan stor ini sebagai tempat untuk merokok.Pada zamanku dahulu stor ini dijadikan tempat Mubin dan Amir melampiaskan nafsu mereka. Antara mangsa mereka adalah Ashraff. Adik angkatku sendiri juga pernah hampir menjadi mangsa mereka berdua.
Untuk menambahkan lagi keselamatan pada setiap bilik,aku memohon pemasangan grill pada tingkap dan pintu setiap bilik dan pengetua bersetuju dengan cadanganku.Aku juga memohon pemasangan sistem siaraya, mudah aku mengejutkan mereka semua untuk bangun pagi,hanya membunyikan siren sahaja.
Bagi mengelakkan para pelajar membawa barang terlarang seperti handphone ke asrama,aku meminta setiap plug suis yang berada di dalam bilik ditutup.Jika mereka mahu menggosok baju,mereka boleh mengosok di koridor kerana kemudahan iron akan diletakkan disitu.
Mungkin tindakan aku ini seperti kejam,tapi dari mendengar rungutan barang berharga mereka hilang dalam bilik,lebih baik aku membuat keputusan seperti itu.Dalam mensyuarat antara guru-guru dan pengetua baru-baru ini,ditetapkan arahan untuk JawatanKuasa Asrama untuk pulang ke sini 3 hari awal dari tarikh pendaftaran.Kepulangan awal mereka adalah bagi membantu kerja susunan dan mengangkat perabot ke dalam bilik.Hendak mengharapakan aku dan Abg Radzi memang tidak selesai semuanya.
Fazreen,dekat mana tu? - Aku
Maaf Cikgu,saya baru sampai rumah keluar berjalan dengan family.Nape Cikgu? - Fazreen
Wah seronoknya.Berjalan ke mana tu?
- AkuHahaha biasa je Cikgu.Berjalan ke Ipoh.
- FazreenAda arahan baru keluar dari sekolah. Korang kena datang awal kat asrama minggu depan untuk bantu persiapan. Nanti pesan kat kawan-kawan kau yang lain. - Aku
JawatanKuasa Asrama atau semua pelajar Ting 5 Cikgu? - Fazreen
Seeloknya panggillah semua sekali Ting 5,tapi yang di wajibkan memang AJK Asrama. - Aku
Okay Cikgu.Nanti saya bagitahu kawan-kawan saya yang lain. - Fazreen
Fazreen mengakhiri perbualan whatsapp kami berdua.Senang hatiku apabila dia membalasnya begitu.
Sebelum ini ada sahaja dia menghantar pesanan bertanya khabar kepadaku. Tetapi perbualan kami tidaklah lama. Tambahan pula aku tidak mahu sangat dia menyedari bahawa aku mahu terlalu rapat dengannya.Takut menimbulkan prasangka.Aku turut mengambil peluang untuk membersihkan bilik tidurku di asrama.
Aku turut membeli beberapa barang untuk aku hiaskan di dalam bilik ini.
Disebabkan kegilaanku dalam permainan PlayStation,aku turut membeli dan meletakkannya di sini. Boleh lah aku melayan permainan FIFA jika boring."Wafi,kamu dah maklum pada Fazreen dan kawan-kawannya?", tanya Cikgu Amin semasa aku terserempak dengannya di pejabat warden.
"Dah cikgu.Nanti Fazreen akan sampaikan pada kawan dia yang lain." Jawabku
"Kalau macam tu okay.Bagaimana dengan kerja pembaikan di asrama tu?", Soal Cikgu Amin kepadaku.
"Semuanya dah selesai cikgu.Cumanya memang kena tunggu dorang untuk angkat perabot baru yang sampai tu ke dalam bilik." Jawabku lagi.
"Okay Wafi.Terima Kasih." Kata Cikgu Amin pula.
YOU ARE READING
GURU 2017
RomanceMERUPAKAN TAHUN PERTAMAKU BERGELAR WARDEN SECARA TETAP. PENGALAMANKU MERATAH TUBUH PELAJARKU SENDIRI DENGAN BERMACAM HELAH DAN CARA. DIINSPIRASIKAN DARI KISAH BENAR.