P18 : PLAYSTATION

489 14 0
                                    

Syafiq mula menuruni tangga dan menuju ke bilik warden.Pada malam ini dia akan bermalam di situ bersama wardennya.Sejujurnya Syafiq tidaklah begitu mesra dengan Cikgu Wafi jika dibandingkan dengan kawan-kawannya yang lain.Meskipun begitu dia sangat menghormati gurunya itu.

"Haa masuk lah", jawab Cikgu Wafi apabila pintu biliknya diketuk.

Syafiq terus memasuki bilik seperti yang diarahkan cikgunya.Cikgu Wafi yang ketika itu bermain FIFA pada PLAYSTATION meminta dia meletakkan barangnya di tepi almari.
"Bilik aku ni cuma ada katil queen je, so malam ni pandai-pandai la.Kalau kau tak selesa boleh je aku tidur kat bawah", Kata Cikgu Wafi tanpa memandang wajah pelajarnya itu.

"Takpe Cikgu,saya okay je kalau tidur sekali kat katil ni",jawab Syafiq.

Dia kemudiannya duduk di atas katil sambil memerhatikan cikgunya itu melayan FIFA.Sebenarnya Syafiq juga merupakan kaki FIFA,tapi di pc sahaja.
Namun sejak awal tahun ini sudah lama dia tidak bermain.
"Kau layan tak game ni?", tanya cikgunya itu.

"Saya biasa main kat PC cikgu.Kalau PS ni memang tak biasa sangat", jawab Syafiq jujur.

"Sama je main kat PC ke PS.Bezanya kau handal or tak je",Jawab cikgunya itu bersahaja.

"Nie aku nak check bilik jap.Kau layan lah sorang dulu.Dah power nanti baru kita lawan",Kata cikgunya itu sambil memghulurkan joystick.
--------------------------------------------------------------
Aku memeriksa setiap bilik untuk memastikan kesemua penghuni benar-benar tiada di dalam bilik mereka.Setelah berpuas hati aku kembali menuruni tangga dan mengunci grill pada tangga.Kini di asrama ini hanya tinggal aku berdua sahaja dengan Syafiq.

Semuanya telah dirancang dengan teliti.Remaja seperti Syafiq sangat mementingkan hiburan,kerana itu dari awal aku sudah bersedia dengan memasang playstation di dalam bilikku untuk memberikan keterujaan kepada dirinya.Dalam masa yang sama boleh lah aku mencungkil sedikit latar belakang diri dan keluarganya.

Meskipun aku bertugas sebagai guru dan mengajarnya dalam subjek sejarah, sejujurnya aku dan dia sangat jarang berbual.Seperti aku katakan sebelum ini,amat sukar untuk menundukkan dia dan Fazreen.Orang seperti mereka ini amat berhati hati terutamanya dengan kehadiran orang baru.Sebab itu aku terpaksa bersabar dalam tempoh yang lama sambil menunggu peluang yang sesuai.

Langkah pertamaku adalah mengajak dia kepada hiburan yang disukainya iaitu game.Langkah keduaku pula nanti adalah berbual dengannya seperti kawan dan dapatkan kepercayaannya. Langkah ketiga adalah memasang jarum halus dan langkah keempat menikmati hasilnya.

Semasa aku kembali ke bilikku,aku lihat Syafiq sedang leka bermain permainan video itu.Sengaja aku tidak mahu menganggunya kerana aku mahukan dia fokus.Remaja umur sepertinya tidak suka ditegur atau diajak berbual terutamanya ketika sedang fokus melayan game.

"Power jugak kau eh?",pujiku kepadanya selepas dia dapat menewaskan lawannya.

"Biasa je Cikgu.Rupanya takde la beza jauh mana pun main kat PC dgn PS. Cuma kena tau button je", jawab Syafiq yang memalingkan wajahnya ke arahku.

Senyuman manis Syafiq sememangnya mengoda keimananku.Ikutkan hatiku sekarang,memang sekarang juga aku mahu mengerjakan tubuh pelajar berusia 15 tahun ini.Aku perlu bersabar lagi untuk beberapa jam.Aku perlu melayannya seperti biasa sehingga dia benar-benar selesa denganku.

Aku kembali ke dalam permainan dan bermain menentang Syafiq.Banyak kali juga kami berdua repeat match. Sejujurnya aku sengaja memberi kemenangan mudah kepada Syafiq. Aku tidak mahu merosakkan moodnya yang sedang bergembira ketika ini. Sedar tidak sedar jam sudah menunjukkan pukul 7 malam.

GURU 2017Where stories live. Discover now