Fazreen dan rakan-rakannya yang lain telah pun tiba diperkarangan asrama. Mereka terkejut apabila melihat asrama mereka berwajah ceria dengan cat yang baru.Mereka semua cuba mencari Cikgu Wafi tetapi kelibatnya seperti tiada di asrama ketika ini.
"Kamu semua cari Cikgu Wafi ke?", tanya Bang Radzi yang tiba-tiba sahaja muncul.
"Ya pakcik.Kat mananya Cikgu Wafi?", tanya Raimy
"Dia keluar kejap sebab ada urusan. Takpe kamu letak dulu beg kamu semua kat situ.Tolong pakcik angkat perabot ni masuk dalam bilik." Kata Bang Radzi kepada Raimy dan kawan-kawannya.
Fazreen dan kawannya yang berjumlah 18 orang itu segera membantu Pak Cik Radzi.Perabot yang dipindahkan itu merupakan katil dan almari baru yang baru diterima daripada Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).Kata Pak Cik Radzi separuh daripada jumlah perabot yang diterima sebelum ini telahpun diangkat olehnya dan Cikgu Wafi sebelum ini.Mendengarkan perkara itu,Fazreen meminta Pak Cik Radzi berehat dan biarlah dia dan kawan-kawannya yang menyelesaikan kerja tersebut.
Abang Radzi begitu senang melihat kerjasama Fadzreen dan rakan-rakannya dalam Tingkatan 5 yang lain.Jika mereka berterusan membuat kerja ini,hari ini juga boleh selesai.Suasana riuh rendah suara Fazreen dan rakan-rakannya yang lain mengamatkan suasana di asrama yang telah lama sunyi.
Kereta Wira Wafi sudah memasuki perkarangan asrama.Abang Radzi yang ketika itu duduk di bangku yang terletak di bawah pokok hanya tersenyum sahaja melihat ketibaan guru muda itu.Setelah memarkir kenderaannya,Wafi pun keluar dari keretanya.
"Wah laju,ni silap-silap hari ni boleh setle", Puji Wafi ketika itu."Dorang yang suruh abang berehat,kata boleh setlekan semua.Tu lah abang rasa hari ni pun boleh siap.Tapi kesian pula kat mereka sebab lepas dah siap ni tak tau nak buat apa." Kata Abang Radzi
Wafi memikirkan sejenak.Betul juga kata Bang Radzi itu.Sudah pasti mereka berasa bosan sekiranya tiada aktiviti yang mereka dapat lakukan selepas kerja pemunggahan perabot ini selesai.
"Haa takpe Bang Radzi,saya ada idea", kata Wafi yang kemudian berlalu pergi.
"Kamu nak ke mana Wafi?", jerit Abang Radzi bertanya
"Nak jumpa Cikgu Amin dan Puan Pengetua kejap", balas Wafi tanpa menoleh ke belakang.
--------------------------------------------------------------
Aku terus meluru ke blok pentadbiran untuk berjumpa dengan Cikgu Amin dan Cikgu Habibah.Meskipun ketika ini cuti sekolah,semua guru-guru dan kakitangan sekolah perlu bekerja seperti biasa.Bezanya kali ini dalam suasana yang amat santai."Cikgu Amin,free tak? Ada benda yang saya nak bincangkan", kataku kepada Cikgu Amin yang sedang menyemak borang permohonan kemasukan ke asrama.
"Ye Wafi.Ada apa tu?", Jawab Cikgu Amin sambil merenung wajahku.
"Budak-budak tu dah sampai,dan kerja alih perabot tu pun dah selesai.Jadi saya ingat nak bawa semua pelajar yang terlibat tu untuk bercuti diluar sampai lusa?", kataku menyampaikan hajat.
"Haa? Kamu nak bawa mereka keluar? Kamu nak bawa mereka bercuti ke mana? Kita memang takde peruntukkan untuk bawa mereka semua keluar bercuti kecuali untuk makan sahaja", jawab Cikgu Amin dengan nada sedikit terkejut.
"Macam ni cikgu,saya ada kawan yang ada tempat berkelah kat area sini.Kalau Cikgu pernah dengar nama tempat tu Dusun Sahabat,tak jauh pun dari sini. Saya boleh mintak diskaun dekat kawan saya tu.Lagipun ini je cara yang saya boleh balas budi mereka sebab membantu." Jawabku pula.Aku sedar aku membohongi Cikgu Amin tentang Dusun Sahabat,tetapi aku terpaksa kerana aku tidak mahu orang lain mengetahui kerja sampinganku yang lain.
YOU ARE READING
GURU 2017
RomanceMERUPAKAN TAHUN PERTAMAKU BERGELAR WARDEN SECARA TETAP. PENGALAMANKU MERATAH TUBUH PELAJARKU SENDIRI DENGAN BERMACAM HELAH DAN CARA. DIINSPIRASIKAN DARI KISAH BENAR.