Sesi persekolahan telah memasuki bulan kedua.Seperti biasa aku akan mengajar Subjek Sejarah bagi Pelajar Tingkatan 3.Aku sedar bahawa subjek sejarah adalah subjek yang paling tidak di minati oleh golongan pelajar,kerana itu aku lebih suka mengajar subjek itu di luar kelas.
Aku lebih suka membawa pelajar semasa subjekku mengikuti sesi pembelajaran di luar kelas.Ada kalanya aku membawa mereka di dewan makan,perpustakaan dan di tepi sungai.Dengan cara ini pemikiran mereka lebih terbuka untuk menerima pembelajaranku.
Dalam masa yang sama juga perhatianku tertumpu kepada Syafiq, pelajar Ting 3 yang mengikuti subjekku.Aku sudah lama memerhatikan dia,dari awal kemasukanku di sini lagi pada tahun lepas.Shafiq merupakan ketua di kelasnya.Dia merupakan seorang pelajar yang cukup ceria di kelas dan asrama.Perwatakannya yang mesra membuatkan dirinya disenangi oleh orang sekeliling.
Syafiq seorang yang sangat kemas menjaga penampilan.Penampilannya tidak ubah seperti adik angkatku,
Shazuan.Dia suka memakai pakaian yang ngam-ngam sahaja dengan tubuh badannya.Setiap kali dia menunduk,
kelihatan garisan spender yang dipakainya dengan jelas.Jika aku bernasib baik,aku akan dapat melihat bentuk bulgenya ketika dia tertidur di dalam surau.Aku juga cuba merapatinya sama seperti Fazreen.Tetapi aku sedar mereka berdua bukanlah jenis pelajar yang mudah ditundukkan.Naluri seks mereka memang kepada wanita. Berbeza dengan cara aku mendapatkan Danish kerana kecenderungan seksnya memang kepada kaum sejenis.
Masaku di sekolah memang banyak aku habiskan bersama pelajar untuk mengajar subjek ini kepada mereka.
Ada kalanya ketika di luar waktu kelas pun mereka ada menemuiku untuk meminta bimbingan dan panduan.Aku sedar aku perlukan cara yang lebih ampuh untuk membantu mereka cemerlang dalam subjek ini.
--------------------------------------------------------------
"Dalam subjek lain kamu handal Fazreen,tapi dalam subjek Sejarah kamu perlu usaha keras lagi." Kata Cikgu Raihana,guru yang mengajar subjek tersebut bagi pelajar Ting 5.Fazreen menerima teguran gurunya itu dengan hati yang terbuka.Lagipun dia sendiri mengakui kelemahannya dalam subjek tersebut.Dia bukanlah peminat utama dalam subjek tersebut.Tetapi dia sedar jika dia mahu mendapatkan keputusan yang cemerlang dalam SPM, dia perlu menajamkan bacaan dan fokusnya dalam mata pelajaran itu.
Dia sentiasa memanfaatkan masa kelas prep dengan mengulangkaji subjek tersebut di perpustakaan.Meskipun dia mempunyai keazaman yang kuat untuk mentelaah subjek tersebut pada mulanya,tetapi pada pengakhirannya selalu mengecewakan.Ternyata dia memang perlukan bimbingan seseorang yang ariff dalam subjek tersebut.
Suatu hari sedang dia menuju ke makmal sains bersama dengan rakannya yang lain,dia melihat sekumpulan pelajar Ting 3 mengikuti subjek Sejarah yang di ajar oleh Cikgu Wafi di luar kelas.Uniknya sesi pembelajaran tersebut di buat di gelanggang bola tampar.
Meskipun cuaca sedikit panas ketika itu,tetapi dia dapat melihat pelajar yang berada di situ begitu bersorok mengikuti sesi pembelajaran yang diajar oleh Cikgu Wafi.Paling meriah adalah ketika sesi soal jawab yang mana pelajar dapat menjawab 3 soalan dengan jawapan yang betul dapat pulang semula ke kelas.
"Kau tengok apa Fazreen?", tegur Muhaimin kepadanya.
"Aku tengok budak-budak tu follow kelas Cikgu Wafi,macam seronok je." Luah Fazreen dengan penuh kagum.
"Memanglah.Dia cikgu muda,idea dia berbeza.Lagipun kau sendiri tahulah Cikgu Wafi tu sempoi macamana.Mandi pun sekali dengan kita.Itu yang budak-budak suka dia", Jawab Muhaimin.
"Aku ingat nak mintak tolong dia lah. Mana tau dengan dia kepala aku boleh masuk." Kata Fazreen
"Mintak tolong apa?", Soal Muhaimin ringkas.
"Ajar aku sejarah,aku lemau sangat subjek tu", jawab Fazreen lagi.
YOU ARE READING
GURU 2017
RomanceMERUPAKAN TAHUN PERTAMAKU BERGELAR WARDEN SECARA TETAP. PENGALAMANKU MERATAH TUBUH PELAJARKU SENDIRI DENGAN BERMACAM HELAH DAN CARA. DIINSPIRASIKAN DARI KISAH BENAR.