Malam ini suasana di asrama cukup meriah dengan bunyi bising dan riuh tawa para penghuni.Memandangkan esok merupakan minggu balik wajib dan permulaan cuti penggal,aku dan Cikgu Amin bersetuju untuk memberikan kelonggaran kepada para penghuni asrama untuk tidak mengikuti kelas prep pada waktu malam.
Aku dan Cikgu Amin bersetuju untuk memberikan masa kepada penghuni di asrama untuk mengemas pakaian dan barangan peribadi mereka untuk dibawa pulang esok.Keriuhan di asrama ini seolah menyambut raya esok.Kedengaran suara jeritan Raimy yang meminta agar penghuni tidak membuat bising di dataran asrama.
Asap rokok berkepul-kepul ke udara dalam bilik warden ketika ini.Meskipun usiaku melayakkan diriku untuk menghisap rokok di hadapan khayalak umum,tetapi aku lebih memilih menghisap rokok di dalam bilik ini. Aku tidak mahu perbuatanku ini menjadi contoh yang tidak baik buat penghuni di asrama ini.
Aku mula keluar dari bilikku dan meronda di koridor tingkat bawah. Para penghuni menegur dan menyapaku apabila aku melalui di hadapan bilik mereka.Aku tersenyum dan tergelak kecil sahaja melihat cara mereka mengemas pakaian,tambahan pula pada pelajar Ting 1.Barang yang mereka muatkan di dalam beg seolah olah mereka tidak akan kembali lagi ke sini.
"Khairi,tolong panggil Bob dan Syafiq jumpa aku kat bawah sekarang", arahku kepada pelajar Tingkatan 2 itu.
"Bob yang mana Cikgu? Bob Ting 1 atau Bob Ting 3? Syafiq pula Syafiq yang mana? Ada 3 orang nama Syafiq", tanya Khairi kembali kepadaku.
Aku lupa pula di asrama ini nama panggilan mereka ada yang sama.Begitu juga dengan nama sebenar mereka.
"Panggil Bob Tingkatan 1 dan Syafiq Ting 3", Jelasku kepada Khairi.Dia kemudian pergi memanggil mereka berdua.
Sementara aku menunggu kehadiran mereka berdua,sempat juga aku berbual dengan beberapa orang penghuni asrama yang menegurku.
Sempat juga aku bertanyakan aktiviti yang akan mereka lakukan sewaktu cuti penggal nanti."Cikgu ada panggil saya ke tadi?", Soal Bob yang baru muncul.
"Haa ye,tunggu Shafiq jap.Aku malas nak terangkan banyak kali", Jawabku.
"Tu haa Cikgu abg Syafiq dah sampai", Jawab semula Bob sambil menunjukkan jarinya.Aku turut memalingkan wajahku ke belakang dan mendapati Syafiq datang dari arah tandas.
"Kau ni basah-basah kenapa?", tanyaku kepadanya.
"Basuh baju Cikgu", Jawab Syafiq ringkas sambil tersenyum.
"Okay.Straight the point.Korang berdua confirm balik lewat esok? Ada perubahan waktu tak?", tanyaku kepada mereka berdua.
"Saya tak jadi stay Cikgu,ayah saya suruh balik tumpang Fariz", Jawab Bob.
"Okay,kau pulak Syafiq?", tanyaku kepadanya sambil menaruh harapan yang tinggi kepadanya.
"Saya stay Cikgu.Cumanya tak pasti petang atau malam baru saya balik", Jawab Syafiq pula.
"Okay Bob,kau boleh pergi.Syafiq dengar sini,esok selepas pukul 3 aku nak kau turun bilik warden.Kau tidur bilik aku je malam esok.Aku taknak nanti kalau ada locker pecah ke apa budak-budak ni tuduh kau." Kataku dengan nada yang tegas.
Aku gembira apabila Syafiq menyatakan persetujuan untuk bermalam di bilikku pada malam esok. Tambah gembira lagi apabila dia sendiri tidak mengubah perancangannya untuk pulang lewat ke rumah.
Di dalam bilik aku meramas sendiri batangku.Sudah seminggu aku tidak membuang air benihku ini.Aku perlu bertahan sehingga malam esok sahaja.
Segala persiapan telah aku aturkan,kini tinggal masa untuk melaksanakan sahaja.
YOU ARE READING
GURU 2017
RomanceMERUPAKAN TAHUN PERTAMAKU BERGELAR WARDEN SECARA TETAP. PENGALAMANKU MERATAH TUBUH PELAJARKU SENDIRI DENGAN BERMACAM HELAH DAN CARA. DIINSPIRASIKAN DARI KISAH BENAR.