Suasana asrama mulai sunyi apabila semua pelajar asrama telah pulang ke rumah masing-masing.Hanya tinggal pelajar Tingkatan 5 sahaja di sini bagi meneruskan perjuangan mereka dalam peperiksaan SPM.Hanya 2 bilik sahaja digunakan di aras bawah sebagai tempat tidur mereka,manakala pintu tangga ke aras atas dan bilik asrama yang lain telah pun dikunci.
Tiada lagi sesi pembelajaran dalam kelas,semuanya bergantung kepada ikhtiar pelajar sendiri di sini.Cikgu Wafi yang bertugas sebagai warden juga jarang kelihatan berada di asrama, jika adapun dalam tempoh yang sementara sahaja.Dia seolah olah tidak mahu menganggu pelajar Ting 5 yang tinggal di asrama ketika ini.
Cikgu Amin seperti biasa,dia mengambil kesempatan pada musim cuti sekolah ini untuk pulang ke kampung halamannya di Kelantan.
Tinggallah Fazreen dan rakan-rakannya yang lain membuat haluan dan membawa diri masing-masing.Mereka bersama sama mengulangkaji pelajaran bersama.Hari demi hari yang mereka lalui umpama menempuh peperangan dalam hidup.Mereka semua berharap semua ini akan berakhir segera,mungkin mereka belum merasakan lagi bahawa kehidupan selepas ini lebih sukar daripada apa yang mereka lalui sekarang.
--------------------------------------------------------------
Hari ini aku tidak merancang untuk pulang ke rumah Shazuan,sebaliknya aku mahu tidur di sini pada malam ini di bilik warden.Tambahan pula aku mahu membantu pelajar Ting 5 untuk mengulangkaji subjek Sejarah kerana itu akan menjadi kertas soalan terakhir mereka pada SPM tahun ini.Ketika aku sampai ke kelas mereka, mereka sedang mengulangkaji pelajaran dalam group study masing-masing.Mereka semua terkejut apabila melihat aku berada di sini kerana mahu membantu mereka untuk mengulangkaji pelajaran dalam subjek tersebut.
Aku memulakan sesi pembelajaran dan ulangkaji bersama mereka untuk menjawab soalan dalam esei.Di sini aku meminta mereka memberikan tumpuan dengan fakta penting setiap tajuk dalam subjek sejarah.Aku yakin soalan tentang tamadun lama,Malayan Union dan Dasar British di Tanah Melayu akan menjadi soalan pilihan pada kali ini.
Mereka mula mengulangkaji dengan lebih semangat dan mula mengumpul fakta berkaitan subjek tersebut. Kemudian mereka bersama-sama membentangkan fakta yang mereka dapat di hadapan untuk berkongsi dengan pelajar yang lain.
"Cikgu Wafi buat apa di sini?", Soal Cikgu Habibah,Pengetua sekolah yang secara kebetulan melalui di hadapan kelas ini.
"Saya ulangkaji subjek sejarah dengan mereka Puan", jawabku ringkas.
"Okay baik,teruskan", kata Cikgu Habibah.Dia kemudian mengambil tempat duduk di belakang dan melihatku mengajar pelajar Ting 5 ketika ini.
Meskipun aku berasa terganggu kerana diperhatikan oleh pengetua,tetapi aku mengabaikan sahaja.Aku tanamkan niatku kembali untuk sekadar membantu pelajar di sini untuk mengulangkaji sahaja.Aku kemudian memberikan panduan dan point penting untuk membuat esei berdasarkan fakta yang telah dibentangkan.
Tekaanku ternyata tepat,2 daripada 3 ramalan yang aku jangkakan sebelum ini menjadi soalan dalam kertas soalan Sejarah SPM pada hari ini.Fazreen dan rakan-rakannya yang lain mengucapkan terima kasih kepadaku kerana memberikan sedikit tunjuk ajar kepada mereka semua.Aku hanya menjawab aku hanya melaksanakan tanggungjawabku sebagai seorang pendidik sahaja.
Sebelum mereka pulang ke rumah masing-masing,kami bergambar bersama sebagai tanda kenangan.Aku juga mengucapkan terima kasih kepada mereka semua terutamanya ketika membantuku menguruskan asrama.
Dalam masa yang sama juga aku mengalu alukan kedatangan mereka ke sini pada tahun akan datang meskipun zaman sekolah mereka di sini telah pun berakhir.
YOU ARE READING
GURU 2017
RomanceMERUPAKAN TAHUN PERTAMAKU BERGELAR WARDEN SECARA TETAP. PENGALAMANKU MERATAH TUBUH PELAJARKU SENDIRI DENGAN BERMACAM HELAH DAN CARA. DIINSPIRASIKAN DARI KISAH BENAR.