P4 : GANJARAN

752 17 0
                                    

Aku meminta Shauki,Amir,Pak Samad dan 3 orang pengawal keselamatan melayanku seperti orang luar semasa aku membawa pelajar Tingkatan 5 menginap di sini.Arahan ini turut terpakai kepada semua staff di sini. Pada mulanya mereka seperti sukar, tetapi selepas didesak berkali kali akhirnya mereka bersetuju.

Ada juga yang bertanyakan kepadaku mengapa aku perlu berlakon seperti orang luar,aku menjawab kerana aku tidak mahu sesiapa dari sekolahku termasuk para pelajar mengetahui kerja luarku.Aku bimbang sekiranya mereka tahu aku mempunyai peranan di sini,mereka akan memindahkan aku ke sekolah lain yang jauh dari sini.

Van yang dipandu oleh Cik Zul dan Abang Radzi baru sahaja tiba di Dusun Sahabat.Pelajar Tingkatan 5 yang terdiri 18 orang seolah teruja menjejakkan kaki di sini,apatah lagi ini merupakan pengalaman pertama mereka.Aku meminta mereka mendaftar dahulu sebelum mendengar taklimat yang akan diberikan oleh Shauki.

Taklimat yang disampaikan oleh Shauki telah pun bermula.Dia menceritakan sejarah tempat ini dan peraturan yang harus diikuti.Amir yang berada di sebelah Shauki pula seakan menahan gelak apabila Shauki kelihatan seakan kekok berucap.Mungkin kerana dia melihatku duduk bersama pelajarku yang lain di sini semasa menyampaikan taklimat tersebut.

"Fazreen,semua dah dapat bilik ke?", tanyaku kepada ketua asramaku.

"Semua dah dapat Cikgu,cuma bilik saya ada 2 katil kosong lagi.Cikgu dah ada bilik ke? Kalau takde boleh duduk sebilik dengan saya." Pelawa Fazreen kepadaku.

Seperti pucuk dicipta,ulam mendatang. Aku terus menerima pelawaan dari Fazreen.Tambahan pula dia memberitahuku bahawa hanya Danish sahaja yang turut serta di dalam bilik tersebut.Aku mengenali Danish terlalu lewat kerana dia merupakan pelajar yang sangat pendiam.Bagaimanapun, dia memiliki wajah ketampanan yang sama dengan Fazreen.Dapatlah aku mencuci mata melihat mereka di bilik nanti.

Sementara pelajar Tingkatan 5 bermandi manda di sungai,aku pula secara berhati-hati memasuki rumah rehat dan memasukkan pakaian ke dalam beg galas untuk di bawa ke dalam beg kabin.Mujurlah tiada sesiapa dalam kalangan pelajarku yang menyedari aku masuk ke sini.
--------------------------------------------------------------
"Danish,Cikgu Wafi sekali bilik dengan kita tau", maklum Fazreen kepada kawannya itu.

"Eh kau biar betul.Nak ke dia bilik dengan kita?", tanya Danish semula kepada Fazreen.

"Aku dah tanya dah tadi.Lagipun takde lah nak membazir duit duduk sini.
Lagipun kita ada dua katil kosong", Terang Fazreen pula.

"Okay,kalau macam tu takpelah", jawab Danish ringkas.

"Kenapa Danish? Kau macam tak okay je? Kau ada apa-apa masalah ke dengan Cikgu Wafi?", tanya Fazreen mahu mendapatkan kepastian.

"Eh takde apa lah.Aku okay je dengan dia." Balas Danish semula.

"Kalau macam tu takpelah.Jom kita turun mandi kat sungai", ajak Fazreen kepada Danish.

Meskipun Danish kelihatan seperti pelajar yang baik dan tidak nakal,di dalam dirinya ada sisi gelap yang lain.
Dia sebenarnya amat meminati kaum sejenis.Hari pertama dia berkenalan dengan Cikgu Wafi,dirinya seakan telah jatuh cinta dengan cikgu muda itu.

Cikgu Wafi suka memakai seluar yang ketat semasa bertugas di sekolah ataupun ketika di asrama.Garisan spender Cikgu Wafi yang kadangkala kelihatan jelas itu membuatkan Danish sentiasa mahu mengikuti cikgu muda itu ke mana-mana untuk mencuci mata.

Sama seperti Cikgu Wafi,Danish juga bijak menyembunyikan identitinya yang sebenar daripada diketahui orang lain.Meskipun dia amat meminati kaum sejenisnya,tetapi sehingga kini dia tidak berani membuat hubungan itu dengan sesiapa.Dengan keberadaan Cikgu Wafi di dalam biliknya,dapatlah dia mencuci mata untuk melihat tubuh cikgunya itu yang telah diperhatikan sekian lama sebelum ini.

GURU 2017Where stories live. Discover now