Minggu ini merupakan minggu balik wajib bagi penghuni asrama.Tetapi aku telah memujuk Syafiq beberapa hari yang lepas untuk tidak pulang ke rumah dan membantuku membuat kerja luar.Aku juga memberitahu dia akan menerima upah yang lumayan jika membantuku.
Shafiq bersetuju dengan pelawaanku. Tambahan pula dia memang memerlukan wang untuk menampung perbelanjaan semasa cuti akhir tahun nanti.Dalam masa yang sama juga aku memberitahunya yang aku akan membantunya untuk mengulangkaji pelajaran sempena peperiksaan PMR yang akan berlangsung tidak lama lagi.
Aku juga memberitahu Syafiq supaya dia tidak memaklumkan kepada kawan-kawannya yang lain yang dia mengikutiku semasa minggu balik wajib ini.Aku memberikan alasan kerana aku takut pelajar yang lain menganggapku seorang yang pilih kasih.Syafiq benar-benar mengerti apa yang aku maksudkan.
Aku menempah sebuah bilik di A Famosa Resort yang terletak di Melaka untuk aku dan Syafiq bermalam.Aku tidak mahu melakukan perkara tersebut di rumah Shazuan atau di Dusun Sahabat,tambahan pula Shazuan sudah berada di sini.
"Cikgu,kerja apa yang cikgu cakap tu?", tanya Syafiq kepadaku sesudah kami berdua memasuki bilik.
Aku sebenarnya terlupa mencari alasan tentang kerja tersebut.Kepalaku menjadi buntu,tambahan pula kami berdua berada di hotel.Sudah pastilah aku perlu memberitahu tentang kerja yang sesuai di sini.Jika aku memberitahu kerjanya adalah untuk survey dan menjawab soalan sahaja pastilah dia berasa pelik.Tambahan lagi kami menginap di hotel yang mewah ini.
"Err fotografi Syafiq.Tapi rasa tak payah la kot.Nanti pandai la aku bagi alasan kat member aku tu." Jawabku pada soalannya tadi.
"Fotografi apa cikgu? Cikgu kerja tangkap gambar pengantin ke?", Soalnya lagi kepadaku.
"Haah.Tapi shooting kali ni lain sikit sebab dia libatkan agensi pengiklanan. Aku pun tak tahu mula-mula kena buat apa.Lepas daftar check in tadi baru tahu.Rasa macam mengarut pun ada.
Tapi takpelah,buat bodoh je nanti aku bagilah alasan apa-apa", Jawabku lagi.Aku menikmati masa berdua ku dengan Syafiq dengan berjalan-jalan di Bandar Hilir pada malam ini.Kami berdua juga merasai pengalaman menaiki beca bersama dan aku merakamkan moment indah terbabit. Entah mengapa aku berasa cukup selesa bersama Syafiq.
Kemudian aku dan Syafiq menikmati makan malam dengan lauk asam pedas yang sememangnya sinonim dengan Negeri Melaka.Aku memilih asam pedas tetel dan Syafiq pula memilih untuk menikmati asam pedas pari.Aku menghabiskan minggu ini dengan berjalan-jalan di tempat menarik dalam sekitar negeri yang bersejarah ini.
--------------------------------------------------------------
Syafiq antara orang yang paling awal tiba di asrama pada hari ini.Selepas dia dan Cikgu Wafi menikmati hidangan tengahari selepas check out dari hotel, dia terus dihantar pulang ke asrama.
Bagaimanapun Cikgu Wafi keluar kembali kerana dia berkata dia mempunyai urusan lain.Tidak tahu berapa banyak yang cikgunya itu menghabiskan wang untuk mereka berdua sepanjang minggu ini.Dia sebenarnya bersetuju untuk mengikuti cikgunya kerana ditawarkan untuk membantu cikgunya itu membuat pekerjaan di luar.Tetapi sehingga pulang tadi,tiada apa pun pekerjaan yang dia lakukan.Sepanjang cuti tersebut,mereka berdua hanya keluar berjalan jalan sahaja.
Tetapi Cikgu Wafi mengotakan janjinya untuk membantu dirinya mengulangkaji pelajaran bersama.
Dia berasa beruntung kerana mendapat panduan daripada gurunya yang pernah bergelar best student di sekolah ini.Banyak trick pembelajaran yang diturunkan kepadanya.Syafiq juga berasa amat selamat bersama Cikgu Wafi.Otaknya langsung tidak berserabut,bahkan ada sahaja kata-kata Cikgu Wafi yang mencuit hatinya.Pada sebelah malam pula mereka berdua akan tidur di atas katil yang sama dan sebelum tidur pasti dia akan mengucup tangan cikgunya itu.
Bahkan dia sendiri tidak kisah apabila Cikgu Wafi mencium dahi dan pipinya. Dia seolah merasai kasih sayang daripada seorang abang.Dia juga memeluk cikgunya itu semasa hendak tidur,dan Cikgu Wafi seolah tidak kisah dengan perbuatannya itu.
YOU ARE READING
GURU 2017
RomanceMERUPAKAN TAHUN PERTAMAKU BERGELAR WARDEN SECARA TETAP. PENGALAMANKU MERATAH TUBUH PELAJARKU SENDIRI DENGAN BERMACAM HELAH DAN CARA. DIINSPIRASIKAN DARI KISAH BENAR.