Aku dan Shazuan ketika ini menuju ke rumah Uncle Adnan untuk menziarahinya terlebih dahulu.Sampai sahaja di rumah anaknya di Nilai,Untie Esah menyambut kedatangan kami berdua.Untie Esah mempelawa kami berdua masuk dan bertemu Uncle Adnan yang sedang duduk menonton televisyen di atas kerusi roda.
Aku dan Shazuan terkejut apabila melihat keadaan fizikalnya sekarang. Tubuhnya mula mengecil dan mukanya juga mulai cengkung.Cukup berbeza dirinya dahulu dengan sekarang.
Semasa aku menghampirinya dia memandangku."Wafi Wan anak uncle,bila kamu sampai nak?", tanya Uncle Adnan dengan suara yang terketar ketar.
"Baru je Uncle.Saya baru ambil Shazuan kat KLIA tadi." Jawabku sambil mengucup tangannya.
Uncle Adnan meramas lembut rambutku ketika aku mengucup tangannya.Perkara yang sama juga dia lakukan semasa Shazuan mencium tangannya.Aku meninggalkan Shazuan dan Uncle Adnan seketika sementara aku mahu berbual seketika dengan Untie Esah.
"Uncle Adnan okay ke tak Untie Esah?", tanyaku kepada isterinya itu.
"Dia macam itulah Wafi.Ada masa dia nak makan,ada masa langsung tak mahu.Kadang-kadang Untie pun dia lupa siapa." Luah Untie Esah dengan suara yang sedih.
"Untie banyak bersabar ya,banyak banyak kita doa moga Uncle Adnan sembuh macam dulu", Pujukku.
Untie Esah terus bercerita tentang keadaan Uncle Adnan kini.Tersekat sekat suaranya ketika bercerita denganku kerana dia menahan tangisannya.Shazuan pula aku lihat sedang berborak rancak dengan Uncle Adnan.Dari keadaan fizikal Uncle Adnan ketika ini pun aku tahu sakitnya semakin teruk.
"Bang,Uncle Adnan nak balik rumah dia balik", Kata Shazuan apabila dia menghampiriku dan Untie Esah.
"Tentang perkara ni kita tak boleh bantu Wan,biarlah Untie Esah dengan anak-anak buat keputusan", Jawabku sambil memandang wajah Untie Esah.
"Wafi Shazuan..." panggil Uncle Adnan ketika itu dengan suara yang lemah.
"Ya Uncle", aku menyahut panggilannya lalu pergi mendapatkan Uncle Adnan.
"Uncle teringin nak makan petang ni dekat luar,boleh kamu bawak Uncle dan Untie Esah kamu?", tanyanya kepadaku.
Kami berempat menikmati hidangan di sebuah restoren yang terletak di Mantin.Uncle Adnan menjamah hidangan dengan begitu berselera sekali.Aku hanya mahu menunaikan permintaannya.Sebelum aku membawa mereka keluar,aku telah menghubungi Maimun dan meminta izin darinya.
Aku dan Shazuan meneruskan perjalanan ke Rembau selepas menghantar Uncle Adnan dan Untie Esah pulang.Shazuan sudah mula terlena di kerusi pemandu,mungkin dia terlalu penat.Selalunya selepas pulang dari London,pasti Shazuan akan tidur dengan lena apabila sampai sahaja di rumah.
Jalan agak jem juga apabila aku melalui jalan Seremban - Tampin.Tambahan pula ketika ini merupakan waktu puncak.Aku melayan sahaja perasaanku sambil mendengar lagu yang dimainkan di radio.Dengkuran Shazuan semakin kuat kedengaran.
Aku sebenarnya ketika ini amat membimbangkan keadaan kesihatan Uncle Adnan.Entah mengapa aku berasa tidak sedap hati sejak tadi.
Mungkin juga aku banyak memikirkan perkara yang bukan-bukan.Sempat juga aku menitipkan pesanan kepada Untie Esah untuk menghubungi aku atau Shazuan sekiranya terjadi apa-apa.Berulang kali juga Uncle Adnan memberitahuku yang dia mahu pulang ke rumahnya sendiri.Aku tidak dapat memberi jawapan kepada permintaannya itu,biarlah Maimun berbincang dengan adik beradiknya yang lain tentang hasrat orang tua mereka.
Kami berdua telah selamat tiba di rumah Shazuan di Rembau selepas melalui perjalanan yang panjang kerana kesesakan jalan raya.Aku mengejutkan Shazuan untuk masuk ke bilik dan tidur.Adik angkatku itu hanya mengikuti sahaja arahanku.Kemudian aku membawa barang Shazuan keluar dan meletakkannya di dalam rumah.
YOU ARE READING
GURU 2017
RomanceMERUPAKAN TAHUN PERTAMAKU BERGELAR WARDEN SECARA TETAP. PENGALAMANKU MERATAH TUBUH PELAJARKU SENDIRI DENGAN BERMACAM HELAH DAN CARA. DIINSPIRASIKAN DARI KISAH BENAR.