Bab 17

24.5K 787 7
                                    

Mereka memandang sesama sendiri. Tiba-tiba ada yang menarik tangan Ammar sehingga dia jatuh.

"Aduh ! " Ammar mengaduh kesakitan ketika di bawah sofa.

Ya Allah ! Mimpi rupanya. Hmm.

"Eh, apa ni aduh-aduh ? Aku dah lama tunggu kau tau tak? Boleh pula kau tidur. See pukul berapa sekarang ? Pukul 3.15 okey. Kita rancang nak gi pukul 2. Tapi sekarang tak gerak lagi." Syafika dah mula membebel. Kalau dia membebel mengalahkan ibu-ibu.

Aip, jap-jap. Bukan dia pun akan jadi ibu ke ? Hahaha.

"Ala, sorrylah. Kau lambat sangat dari pukul 12 aku tunggu kau. Kau make up pun 3 jam 15 minit. Adededeh." Tiba-tiba Syafika menarik telinga Ammar.

"Amboi, kata kat kita pula ! Dia yang tidur okey. Kita ni siap 5 minit je. Pukul 12.15 kita ni dah siap tau ! Entah dia ni mimpi apa entah, sampai tersenyum macam kerang busuk bagai. Kita duduk ni main phone je la dengan 'sayang' kita tu. Then sekarang jom gerak ! " kata Syafika sambil menarik tangan Ammar.

Waduh, beratnya !

"Okey-okey, kejap let I wash my face first." kata Ammar lalu pergi ke dapur untuk membasuh muka di sinki.

"Haih, dah besar. Senior pula tu, perangai macam budak-budak. Lantak ah." rungut Syafika sambil menepuk dahi.

***
Di Tesco, Syafika dan Ammar sedang mencari-cari kedai kasut. Tiba-tiba Ammar baru teringatkan sesuatu.

"Eh, Fika. Kejap." panggil Ammar.

"Apa ? "

"Kau sayangkan aku tak ? "

Okey. Drama Hindustan dah mula. Eh, bukan ! Drama kawan lama. Eh ! Melayu.

"Hmm sayang."

"Siries ?"

"Yes, biy." kata Syafika sambil merangkul lengan Ammar. Orang di sana hanya melihat drama itu.

"Biy ? Wow, since when you thought to call me biy ? " Ammar teruja.

"Since, I met you. And then I feel so fresh. You make my heart go. "

"Do you wanna to know something ? "

"What ?"

"You're the one, who can be a queen in my heart forever. Just you dear."

"Okey, now kita nak sambung ni ke atau nak cari barang ? " tanya Syafika yang masih lagi merangkul lengan Ammar.

"Tapi, sampai bila sayang nak rangkul lengan biy ni ? " tanya Ammar.

Ya Allah ! He called me 'sayang' bangganya ! Ya ampun.

"Takkanlah, tak boleh biy ni ? " Syafika memuncungkan mulut seperti itik.

"Psst, jangan buat muka tu. Orang tengok, kang tak pasal-pasal sayang kena baham." kata Ammar berlalu pergi meninggalkan Syafika di belakang.

"Kena baham ? Emm. Aha ! Eh, Ammar wait for me ! " Syafika berlari tergedek-gedek kepada Ammar.

Ammar menunggu Syafika yang sedang mencari kasut. Lamanya. Inilah perempuan, kalau shopping sampai esok tak habis. Hampeh.

"Biy, cantik tak kasut ni ? Sayang rasa macam elok je." tanya Syafika sambil menunjuk-nunjukkan kasut yang dipakainya.

"Hmm." jawab Ammar acuh tak acuh.

"Alah, elok-eloklah. Cantik tak ? "

"If I said, 'hmm' thats mean to yes. Got it ? " kata Ammar lalu duduk di sebelah Syafika.

"Lagi satu, boleh cepat sikit tak ? Biy nak gi solat Asar ni. Tahu la orang tu ABC." kata Ammar.

Syafika malu. "Ish, yelah. Biy pergilah. Habis nanti biy datang sini balik. Sayang tunggu."

"Betul ni ? Tunggu eh. Biy pergi within 10 minutes only okey. " Ammar berlalu pergi.

Dalam beberapa minit setelah Ammar pergi, ada seorang lelaki datang menghampiri Syafika.

"Assalamualaikum. Hey ? " sapa lelaki itu.

"Waalaikumsalam. Eh, Hey ! " jawab Syafika gembira.

CHANDELIERWhere stories live. Discover now