Bab 14

24.7K 843 22
                                    

Ammar menutup wechatnya.

"Huh, hari second last fasting in Ramadhan. Esok akad nikah aku." katanya sambil mengeluh.

Dato' Zulkamal masuk ke dalam biliknya.

"Am ? Boleh papa masuk ? " tanya Dato' Zul di balik pintu.

"Boleh pa."

Dato' Zul terus masuk ke dalam biliknya.

"Papa dengar kamu mengeluh tadi dan papa dengar apa yang kamu cakap. Papa faham apa yang kamu rasa. Tapi, ni dah ketentuan Allah kita tak boleh tolak." jelas Dato' Zul. Ammar hanya tersenyum simpul.

"Harap kamu berjaya akad nikah esok." kata Dato' Zul sambil menepuk bahu anaknya dan berlalu pergi.

***

Keesokkan harinya, Syafika berada di hadapan cermin. Melihatnya dirinya bergaun putih dan selendang putih labuh. Hanis memasuki biliknya.

"Hey, boleh aku masuk ? " tanya Hanis. Syafika mengangguk.

"Kau kenapa ni ? Macam tak happy je." kata Hanis sambil memegang tangan kawannya. Rasa sejuk semacam aje.

"Aku nervous lah. Takut, gembira semua ada." kata Syafika meluahkan semua perasaannya sekarang.

"Relaks, tarik nafas. Hembus. Tarik, hembus. "

Syafika menarik dan menghembus nafas seperti yang dikatakan Hanis. Suda hilang sedikit takutnya. Tapi nervous belum hilang.

"Dah okey ? "

"Dah, tapi nervous masih ada lagi lah. Hmm."

Tiba-tiba Datin Suningsih masuk ke dalam bilik.

"Along, pengantin lelaki dah sampai. Jom turun." panggil ibunya. Syafika hanya membontoti orang tuanya itu di belakang. Hanis ? Di sebelahnya memegang tangannya.

Sampai di bawah Ammar hanya melihay Syafika.

'Cutenya dia ! ' jerit hati Ammar.

"Semua dah sedia ? " tanya Dato' Rizan selaku ayah dan kadi kepada puterinya. Semua mengangguk.

"Ammar Zuhairi Bin Zulkamal."

"Ya, saya."

"Aku nikahkan dikau dengan puteri saya Nur Syafika Binti Mohd Rizan dengan mas kahwin RM 1000 tunai."

"Aku terima nikahnya Nur Syafika Binti Mohd Rizan dengan mas kahwin RM 1000 tunai."

Sekali lafaz, Syafika sudah mnjadi isteri orang. Bak kata orang hot, Bye bye single. Hye married.

Kini acara pembatalan air sembahyang. Ammar mendekati Syafika. Syafika menyalami tangan suaminya.

"Let me kiss you ? Please." bisik Ammar. Syafika dengan malu mengangguk sahaja. Kemudian Ammar mencium dahinya.

***
Di dalam bilik, Syafika sedang duduk di hadapan meja solek. Ammar ? Di atas katil main handphone dia lah.

"Ehem, asal duduk situ je ? Tak tegang ke ? " tanya Ammar.

"Tak." jawab Syafika acuh tak acuh. Tiba-tiba telefon Syafik berdering.

'Hello Sayang. Oh my god, I miss you. '

'Alah, yeke ? Nanti kita jumpa eh. I miss you too.'

'Dah pandai dah dia speaking. Alolo, cute je. Okaylah, I'm busy. Bye sayang.'

Talian dimatikan. Ammar melihat tajam kepada Syafika.

"Why ? "

"Who was calling you ? "

"That's not your problem right ? So you don't have to care it. "

"But, I'm your husband now ! "

"But that's not the way you want to know who is he."

Selepas kata-katanya berakhir, dia terus keluar dari bilik.

'Akak rindu adik angkat akak ni. Nanti kita jumpa ya. Biarlah apa yang suami akak cakap.' bisik hatinya dan terus berjalan ke dapur.

CHANDELIERWhere stories live. Discover now