Bab 15

24.4K 840 16
                                    

Di dapur Syafika ingin mengambil air. Tiba-tiba dia ternampak Ibunya dan ibu mertuanya membuat kuih.

"Hai mama, mommy." sapanya sambil mengambil cawan.

"Hai sayang. Amboi pengantin baru buat apa kat sini ? Tak teman suami ? " tanya Datin Aisyah.

"Hm, tak kot mommy. Fika rindu dekat 'sayang' Fika. Hmm." kata Syafika. Terus hilang mood dia teringatkan si adik angkat yang telah berpindah.

"Sayang ? Siapa sayang tu ? Boyfriend Ika ? " tanya Datin Aisyah. Syafika terkekeh.

"Taklah, nanti mommy tengoklah sendiri." kata Syafika sambil tersenyum. Menyembunyikan rasa sedih dan rindu kepada adik angkatnya.

"Dah, along mai tolong kami. " panggil Datin Suningsih. Syafika mengangguk.

***
Di dalam bilik handphone Syafika berbunyi.

I'm gonna swing, from the chandelier from the chandelier. I'm gonna live like tomorrow doesn't exist.

Nada dering telefon Syafika menganggu Ammar.

"Ish, siapalah yang call ? " Ammar mengangkat panggilan tersebut.

'Hello akak ! ' jerit seseorang di luar sana. Dengar suara seperti budak lelaki.

"Hello ? Siapa ni ? Saya suami dia. Ni siapa ? " tanya Ammar. Budak itu terus menutup gagang.

Syafika masuk ke bilik, dia melihat Ammar memegang telefonnya.

"Hey, bagi balik." kata Syafika sambil terkapai-kapai mengambil telefonnya. Tapi tidak berhasil kerana Ammar terlalu tinggi.

" 'Sayang' ni siapa ? " tanya Ammar sambil menunjukkan telefon itu ke arahnya.

'Ya Allah ! Adik akak ! Sorry, akk tak angkat tadi. Hmm.'

"Kau tak perlu tau, bagi lah." pujuk Syafika.

"No, tell me who is he. Looks like a child." kata Ammar.

"He is my adopted brother. So ? "

"Oh, I think he is your boyfriend. Sokay." kata Ammar lalu memberi telefon itu kepada Syafika.

Syafika bangun mengambil bantal.

"Hey, kau nak pergi mana ? " tanya Ammar yang tidur.

"Nak tidur dekat bilik aku. Takkan aku nak tidur dengan kau."

"Tidur je sini."

"Tak nak."

Ammar terus menarik tangan Syafika hingga ke atas katil. Syafika semakin ke belakang apabila Ammar ke depan.

"Aku kata tidur sini, tidur sini la ! "

"K fine ! " kata Syafika.

Syafika tidak boleh tidur. Jarak dia dan Ammar hanya 4inci. Ammar lah dekat sangat -,-.

"Hmm, macam mana lah Ammar cakap dengan adik. Dah la akak rindu adik. Hmm." keluh Syafika.

Ammar memusingkan badannya ke arah Syafika. Terkejut dia. Fikirkan dah tidur.

"Asal kau tak tidur ? " tanya Syafika.

"Dah kau tak tidur. Aku nak tidur macam mana. Asyik cakap sorang-sorang je. Takpe, aku cakap elok je dengan budak tu tadi. " kata Ammar sambil tersenyum dan mengusap rambut Syafika.

Dup dap dup dap.

Jantung mereka laju.

"Tapi..." Syafika gagap

Ya Allah hensemnya !

"Takde tapi-tapi. Tidurlah, nanti nak bangun sahur kan." kata Ammar lalu mencium dahi Syafika. Dia terkesima.

Oh my god, I love you !

CHANDELIERWhere stories live. Discover now