"Abang, Fika rindu abang sangat-sangat.'' Syafika memeluk erat abangnya itu.
Ammar keliru. Bukan dia tiada abangkah ? bukan dia gelarkan dirinya along ? kenapa tiba-tiba ada abang ? Kalau abang angkat, pasti lah haramkan.
"Haih, adik. Abang pun rindu kat adik. 3 tahun tak jumpa. Ni abang come back. " Mereka merapatkan pelukan mereka. Tiba-tiba dia terlihat Ammar.
"Adik, siapa ni ? " Tanya abangnya. Syafika tersenyum.
"Suami adik." kat Syafika. Ammar tersenyum simpul.Tahu pun nak mengaku aku suami dia ! Ingat tak. Huhu.
"Oh, hai. Nama saya Hadi. Abang yang paling sulung dalam keluarga ni." kata Hadi sambil menyalami tangan abang iparnya.
"Oh abang. Saya Ammar. Adik ipar abang. Haha." mereka ketawa bersama-sama.
"Amboi, jumpa boleh la sembang. Kita dipalaukan. Hmm takpelah. Merajuk lah." Syafika ingin pergi tetapi tangannya ditahan oleh abang dan suaminya.
Hayoo, macam mana ni ? Haha.
"Lah, abang. Kenapa balik tak bagitahu mama ? " kata Datin Suningsih lalu memeluk anak sulungnya. Dijelingnya Syafika. Syafika menunduk. Kemudian dirinya dirangkul oleh Ammar. Lega sikit.
"Haha, saja nak buat suprise. Abang laparlah. Jom makan. Adik jom." Hadi menghulurkan tangannya kepada Syafika. Namun, ditepis oleh Datin Suningsih.
"Ma, kenapa ? " Tanya Hadi terpinga-pinga. Datin Suningsih terus menarik tangan Hadi pergi dari situ. Dilihatnya Syafika menunduk.
Kenapa dengan mama ? Aku tak bersalah. Pleaselah.
"Mama." rintihnya lalu menangis perlahan. Terdengar esakkan kecil. Ammar terus memeluknya.
"Sabar sayang." pujuk Ammar.Tiba-tiba ada yang menekan loceng.
"Assalamualaikum." Panggil orang di luar. Suara abang Amirul kah ?
"Waalaikumsalam. Amar." Terus gembira hatinya apabila melihat Si Kecil Amar di hadapannya. Dipeluk erat si Amar. Sungguh sebak di dada. Teacher Rohayu ibu angkatnya sewaktu darjah 6 dahuku masih ada. Kecantikan kekal awet muda. Ceh.
"Ibu." Syafika terus memeluk badan ibu angkatnya. Sungguh dia rindu akan beliau. Apalagi Amar tu. Besar dah.
"Syafika, tak nak bagi masuk ke ? " tanya Abang Amirul. Syafika memberi arahan untuk masuk. Ketawa mereka apabila melihat Syafika.
Amar dipimpin oleh Syafika. Ammar ? Di sebelah Syafika lah. Dia kalau takda namanya Ammar Zuhairi tu mana boleh. Suami kesayanganlah katakan. Haha. Ceh.
Datin Suningsih nampak bahawa kekuarga ibu angkat anaknya datang. Entah kenapa tiba-tiba, rasa benci pula terhadap Rohayu itu. Dia ke arah Teacher Rohayu lalu menghalaunya. Syafika terkesima.
***
Sorry readers I'm late, btw masatu saya dh smbung sekerat. Just, xde idea sgt so tak publish lagi. And takde idea cmpur kemalasan. Sya memang mls orangnya. Haha. So, doa doa kanlah sya ni rajin okay. Hahax.Bye ! Enjoy !
Kipidap^^
YOU ARE READING
CHANDELIER
AcakMana tidak disangka-sangka jika pada umur 16 dan 17 sudah mahu dikahwinkan ? Kalau kita semua pasti tidak mahukan ? Ia seperti kisah Ammar Zuhairi dan Nur Syafika yang dijodohkan oleh orang tua mereka. Mereka sudah tiada masa untuk menolak kerana pa...