Ammar membuka pintu. Dilihatnya Syafika sedang menangis sambil menutup mukanya dengan bantal. Ammar mendekatinya.
Ammar ingin menyentuh kepalanya tetapi tangannya ditepis oleh Syafika.
"Tepi ! Jangan dekat dengan aku. Kenapa kau tak bela aku tadi ? Kenapa hah ? Semua benda yang terjadi, mesti aku pelakunya. Ya ! Aku memang buruk dan jahat. Tapi tak semestinya orang yang baik tak pernah buat dosa. Kenapa ?! " kata Syafika lalu membaling bantal kepada Ammar. Nasib tak kena muka. Fuh.
Ammar memeluk Syafika. Dia menenangkan Syafika dengan surah lazim. Tenang sikit hati.
"Shh, abang minta maaf. Abang tadi cuma sabar. Maafkan abang." ucap Ammar dengan sayu.
"Tapi.." Syafika menangis teresak-esak.
"Dah, jangan nangis. Alo, baby tak suka mama dia nangis. Mama dia kan gangster. Dekat sekolah suka marah ayah dia. Ops." Ammar terlanjur berkata.Syafika memandang Ammar dengan mengecilkan mata tanda geram. Tapi manja aje tu. Hihi.
"Abang ! " Syafika terus menampar lengan Ammar. Ammar mengaduh kesakitan. "Aduh, dahla. Tukar baju kan nak beraya. But, wash your face first. Go go go." kata Ammar lalu menolak badan Syafika.
Syafika berdecit kesal. Namun, dia turutkan sahaja.
***
Mereka semua di ruang tamu kerana upacara bermaaf-maafan."Ayah, along mintak maaf zahir dan batin. Kalau ada salah, nohon diampunkan. Halalkan makan minum ya ayah." Syafika menyalam ayahnya lalu memeluk ayahnya.
"Mama, along mintak maaf kalau ada salah yang sangat menyakitkan hati mama dari along kecil sampai besar. Maafkan semua ya." Syafika memeluk badan ibunya.
Setelah mereka bersalaman, cuma dua orang belum bersalaman. Siapa ?
Ammar dan Syafika belum saling bermaafan.
"Abang, " panggil Syafika.
"Ya ? " sahutnya.
"Maafkan semua salah Ika dekat abang. Zahir dan batin. Abang tahu kan perangai Ika macam mana ? Sensitif. Apalagi tengah bunting." kata Syafika tersengeh.
"Haha yelah. Sayang, abang pun nak mintak maaf okey. Dari dulu abang suka sakat Ika hehe. Ika cute sangat sebab tu abang suka sakat Ika. Sorry juga pasal kehadiran Fatin tu membuat Ika sakit hati dengan abang. Abang janji akan jaga Ika dengan orang dalam tu. Abang takkan sakitkan hati Ika." kemudian mereka berdua berpeluk.
Semua orang bersorak kerana kemanisan cinta mereka. Kecuaki seorang. Siapa ? Fatin. Dia sorang sahaja yang tidak bermaafan.
"Dah, jom makan." kata Datin Suningsih. Mereka pun bergerak ke dapur.
Di dapur Syafika seorang sahaja yang menyediakan makanan. Alasannya, tak nak menyusahkan mereka walaupun telah dilarang. Fatin harap muda sahaja dia tak tolong. Beng.
Syafika menarik kerusi di tepi Ammar, tiba-tiba Fatin duduk di sebelahnya. Fatin tersenyum gatal kepada Ammar. Syafika rasa ingin menampar sahaja Fatin ketika itu. Semua orang melihat itu, tetapi mereka tidak faham akan keadaan Syafika sekarang kecuali Datin Aisyah.
"Fatin, kau boleh duduk temlat lain tak ? Ni Ammar ni suami dia. Bagi isteri dia duduk tepi dia." kata Datin Aisyah yang masih boleh berlembut.
Namun, Fatin tidak berganjak. Malahan, dia dekatkan lagi dirinya kepada Ammar. Datin Aisyah datang kepadanya dan menuang air di atas kepalanya yang tidak bertudung. Padan muka !
"Kan aku kat, pergi duduk tempat lain. Jangan duduk sini. Fika, duduk sini sayang." tegas Datin Aisyah. Fatin bangun menyelit kaki Syafika hingga muka dia terjunam di dalam kuah gulai daging. Semua oang tersentak.
"Fatin ! " Datin Aisyah menampar muka Fatin.
YOU ARE READING
CHANDELIER
RandomMana tidak disangka-sangka jika pada umur 16 dan 17 sudah mahu dikahwinkan ? Kalau kita semua pasti tidak mahukan ? Ia seperti kisah Ammar Zuhairi dan Nur Syafika yang dijodohkan oleh orang tua mereka. Mereka sudah tiada masa untuk menolak kerana pa...