Bab 31

17.4K 586 28
                                    

"Dok, doktor tak tipu ke ? Kenapa doktor ? " Ammar meraup wajahnya.

Dia serba salah kerana tidak menyambut isterinya tadi. Dia keguguran. Hm.

"Maaf, encik." Ucap Doktor Izzah. Ammar mengangguk ngerti. Redha je lah mampu. Ketentuan Allah.

Kun fayakun.

--
Fatin berada di dalam rumah Syahikhwan. Fatin menampar meja. Syahikhwan tersentak.

Kenapa pula dia ni ?

"Weh babe, kenapa ? " tanya Syahikhwan lalu merangkul Fatin dan menciumnya.

"Ish, janganncium aku lah. Aku geram gila-gila dengan Syafika ! " Kata Fatin.

Syahikhwan menggeleng kepala. Fatin menyampah.

"Come on, aku ada kan aku boleh tolong kau." kata Syahikhwan. Fatin kehairanan.

"Just tell me ! Don't make me curious to know ! " Fatin geram. Syahikhwan tersenyum sinis.

"Adalah. Tapi ada satu syarat." Kata Syahikhwan lalu melihat susuk badan Fatin yang sedikit seksi itu.

"Apa ? " Fatin mula bengang. Cakap je lah !

"Aku nak diri kau." bisik Syahikhwan.

"Aku serahkan. Janji betina tu takkan dapat Ammar ! " kata Fatin tersinis.

--
Syafika membukakan matanya perlahan-lahan. Dipegang perutnya yang sakit. Ammar membantu isterinya untuk bersandar.

"Dekat mana ni ? " Tanya Syafika kehairanan. Ammar mengeluh dan tersenyum.

"Hospital sayang." Ammar jawab dengan tenang.

"Kenapa ? Apa yang terjadi ? Kenapa saya pakai baju ni ? " Kata Syafika sambil menunjukkan bajunya. Mereka semua menunduk.

"Ni semua.." Belum sempat Datin Aisyah berkata, Dato' Zul menegurnya. Dia mencebik. Geram betul dengan Datin Suningsih !

"Takde papelah, kamu terjatuh." kata Dato' Zul. Datin Aisyah membulatkan mata. Tanda tidak puas hati.

Ammar mengeluh kemudian memegang tangan isterinya. Tangan Ammar sejuk semacam. Kenapa ?

"Sayang, kalau abang cakap. Sayang jangan sedih okey ? " Kata Ammar memberi penuh harapan.

Apanya ?

"Sayang, keguguran." Syafika terus tersentak. Air mata mulai mengalir. Syafika memeluk Ammar sekuat hati.

Syafika menangis. Ammar mengusap perlahan kepala isterinya. Terdetik rasa bersalah di hati Datin Suningsih.

Salah aku !

***
Ammar termenung di sebuah kedai mamak. Termenung kerana masalah hidupnya sekarang.

Tak tahu nak buat macam mana. Mommy jadi macam tu, Fika ? Jadi macam ni. Apa yang patut aku buat ? Adakah aku salah untuk menjaga masjid aku dengan Fika ? Please.

Ammar menedut minuman oren di hadapannya. Tiba-tiba ada yang memegang bahunya.

"Bro, Assalamualaikum." kata pemuda tersebut. Ammar menoleh. Lalu berjabat tangan dengan pemuda tersebut.

"Waalaikumsalam. Weh, bro ! Lama tak jumpa kau. Kau Ilhan Haikal kan ? Kawan aku masa sekolah rendah dulu ? Lama tak jumpa kau. Haha tinggi dah." kata Ammar. Mereka tertawa bersama.

Kemudian mereka bersembang.

"Datang dengan siapa bro ? " Ilhan menyedut minumannya.

"Sorang je." jawab Ammar. Ilhan hanya mengangguk ngerti.

"Kau amacam ? Ada masalah ke ? " Ilhan perasan yang muka Ammar dari tadi lain semacam je.

"Takdelah. Letih je. " Ammar tersenyum nipis. Ilhan mengangguk.

"Kau acane lhan ? " tanya Ammar pula. Ilhan tergelak.

"Macam tu la. Hahaha." Mereka sama - sama tertawa.

Tiba-tiba ada seorang gadis berbaju kurung Kedah, memakai tudung labuh, ayu dan sopan menyapa mereka.

"Assalamualaikum." kata gadis itu. Ammar terbeliak matanya melihat gadis itu.

Ya Allah, cantiknya !

CHANDELIERWhere stories live. Discover now