Bab 4

30.2K 953 32
                                    

Aril kawan kepada Ammar masuk ke kelas 4 Shafie a.k.a kelas Syafika dan Hanis.

''Assalamualaikum wr.wb.'' ucap Aril mewakili rakan-rakannya di luar. ''Waalaikumsalam.'' jawab kami semua.

''Abang nak panggil ahli pengakap yang akan pergi perkhemahan pada 23 Julai ini. Orang yang disebut, sila keluar dan pergi mengesahkan nama kepada Abang Ammar dan Syazwan.'' kata Aril yang membahasakan 'Abang' itu. Almaklumlah, senior la katakan.

''Anis Nadhira,''

''Fatin,''

''Zuhilmi,''

''Amir,''

''Shafina,''

''Aqilah.''

''Hanis,''

''Anis Aqilah,''

''Shafiqah Ahmad,''

''Dania,''

''Dan yang terakhir sekali, Nur Syafika. Nama yang disebut sila keluar sekarang.'' arah Aril.

Mereka nama yang disebut pun keluar dari kelas.

'Ya Allah, macam mana aku nak hadap dia ni.'

Syafika tetap berdiri di tempatnya. Kaku. Dia tidak berani ke sana kerana ada Ammar. Hanis datang menghampiri dan menegurnya, ''Come on Fika, bukan ada apa apa pun. Jom.''

Hanis menarik tangannya dengan kuat dan berjalan dengan laju. Sehingga tangan Syafika dilepaskan, diri Syafika terpeluk badan Ammar.

''Astaghfirullahhalazim. What's going on ? '' kata Ammar terkejut. Syafika terus membetulkan dirnya. Dan... Pastilah malu ! malu sangat ! Hanis lah ni ! bentak Syafika di dalam hati.

Semua orang ketawakannya. Eii diri ni rasa macam nak nyorok bawah katil je. Omel Syafika di dalam hati. Ammar hanya tertawa kecil. Boleh dia ketawakan aku ? dahlah, aku dah malu besar ni. Kritik Syafika di dalam hati.

''Sudah, sudah jangan ketawakan dia. Yang lelaki dagtar dekat abang Syazwan yang perempuan Abang Ammar ya.'' kata Aril yang sedikit membela Syafika. Fuh, nasibla.

Mereka beratur. Syafika berada di belakang sekali. 'Nampaknya aku daftar yang last. Piee aku nak wat lagumana ni ? ' omel Syafika di dalam hati.

Sekian lama dia menunggu kini gilirannya. Tiba tiba Syazwan dan Aril datang menghampiri Ammar.

"Weh, kerja kitorang dah siap. Kau dah siap nanti kau turun sendiri eh." Ammar mengangguk. Tiba tiba dia ada satu akal yang tidak dijangka jangka.

Setelah mereka pergi, Ammar terus memandang Syafika. Syafika membuat muka, 'what ? ' Ammar seakan akan tahu apa maksudnya. Dia mengetuk ngetuk papan yang mempunyai kertas untuk ditandatangani.

Syafika meminta pen. Dia telah menandatangani surat itu. Dia ingin masuk ke kelas. Tiba tiba Ammar berdehem.

"Nak apa lagi ? " tanya Syafika.

"Kau baru sign satu je, ni ada 3 lagi." kata Ammar.

Syafika berdecit kesal kepada Ammar. Ammar hanya memerhati Syafika yang sedang menandatangani itu. Kemudian dia terlamun, dia tidak sedar yang Syafika sudah siap.

"Tengok apa ? " kata Syafika.

"Err takdepape. Weh sini kejap." kata Ammar sambil menarik tangan Syafika. Untung yang lain tidak nampak. Dibawanya Syafika ke balkoni sekolah.

"Ish, lepaslah ! Bukan muhrim -_- " kata Syafika sambil merentap tangannya.

"Ops. Sorry." Ammar melepas genggaman tangannya di tangan Syafika.

"Kau nak cakap apa ? Cepatlah nanti waktu addmaths ni, Sir Raizal tu kau bukan tau." kata Syafika.

"Okey, okey sebenarnya macam ni." kata Ammar.

"Hmm ? "

"Aku..."

CHANDELIERWhere stories live. Discover now