DIPANDANG lama ruang mesej antaranya dengan Elnara itu. Kali terakhir dia mesej gadis itu ialah dua hari lepas dan hingga ke hari ini, mesej itu bukan saja tidak berbalas tetapi juga hanya satu centang saja.
"Dia block aku ke??" soal Hakim pada diri sendiri.
Rambut diraup kasar ke belakang. Bangkit dari katil, Hakim membawa langkah mendekati Terkedu seketika, Hakim merenung ke luar jendela. Langit kelihatan cerah, seakan-akan mengejek kegalauan hatinya.
Tangannya masih menggenggam telefon, ibu jari digerakkan perlahan seolah-olah berharap ada keajaiban. Mungkin satu tanda centang lagi atau mesej balasan tiba-tiba muncul.
Dalam diam, dia terkenang momen-momen kebersamaan mereka. Elnara yang sedikit ego, keras kepala, tetapi entah kenapa sisi itulah yang membuatkan hatinya tertarik. Kali ini, dia pula yang kalah tetapi bukan dalam pertandingan atau konflik, tetapi kalah dalam menunggu balasan daripada gadis itu.
Dada Hakim terasa sesak, antara kecewa dan kelakar.
"Tapi takkan nak diam macam ni aje..." Hakim melangkah ke meja, telefon masih digenggam erat. Kepala ligat mencari cara, mencari jalan untuk tembus tembok yang Elnara bina. Mungkin dia perlu bersabar atau mungkin...
"Apa masalah dia sampai nak buat macam ni..."
Hakim mengusap wajah, terasa geram bercampur kelakar dengan situasi yang tak diduganya ini. Bangkit dari katil, dia berjalan ke arah jendela, cuba menenangkan diri. Tapi dalam hati, dia makin tak keruan.
"Elnara, kau memang sengaja nak buat aku gila, kan?" Hakim mengomel sendirian, sambil menyandar ke dinding. "Bukan main susah lagi nak jumpa orang macam kau..."
Dia memandang telefon sekali lagi, berharap ada tanda-tanda perubahan. Namun tetap sama—sepi. Dia ketawa kecil, sinis.
"Okay, tak apa." Hakim menekan nombor lain, dan panggilan berdering.
"Ya, bro?" suara dari seberang menyahut.
"Lepas habis misi nanti, aku nak ke hospital Elnara. Kau ikut aku," kata Hakim, tegas.
"Kau tak takut dia marah ke kalau kau muncul tiba-tiba?" temannya bersuara.
Hakim tersenyum kecil. "Kalau marah tu tanda dia kisah dan aku tak kisah pun. Lagi bagus."
"Seriuslah, Kim? Habis, kalau dia memang tak nak jumpa kau?"
"Aku nak dia tahu aku tak senang-senang give up. Kalau dia nak elak, dia kena buat lebih dari sekadar block nombor aku."
Temannya terdiam sebentar sebelum akhirnya ketawa kecil. "Kau ni memang tak serik, kan?"
Hakim senyum sinis. "Biar aku jadi lelaki pertama yang buat dia percaya cinta balik."
SEKEMBALINYA ke markas, Hakim terus terlibat dalam latihan intensif yang dirancang selama seminggu. Setiap hari dimulakan seawal fajar, dengan rutin fizikal yang berat seperti lari berkilometer di kawasan berbukit, latihan ketahanan di bawah terik matahari, dan simulasi pertempuran dalam keadaan yang penuh tekanan.
Pagi itu, dia dan pasukannya menjalani latihan penyusupan. Mereka bergerak dalam formasi yang senyap, melalui hutan tebal, menahan setiap gerakan agar tidak mencipta sebarang bunyi yang dapat menarik perhatian musuh.
Hakim bergerak di barisan hadapan, matanya tajam memerhati setiap pergerakan kecil yang mungkin menandakan keberadaan musuh bayangan.
Suara dalam earpiece-nya berdesir. "Delta 1, standby for target confirmation. Over."
YOU ARE READING
Bahagia Tanpa Ragu
Romance[ON GOING] 7th story | Spin off Puspita Milik Ishaq | Elnara ialah seorang wanita yang penuh dedikasi terhadap kerjayanya, namun di sebalik kejayaan itu, hatinya kerap dirundung ragu. Menjadi salah satu asbab dia memilih untuk sendirian. Namun hadi...