Bab 10

1.9K 57 2
                                    

"PASAL mimpi awak dulu tu kan.. Awak ada kata, ada seseorang yang penting dalam hidup awak yang bisik pasal bisikan tu. Siapa dia?" Soalan Ilman aku biarkan berlalu. Buat buat tak dengar. Kenapa dia boleh ingat balik? Dah sebulan berlalu. Kenapa perlu dia buka semula topik yang hot ini?

"Adreena.." panjang betul harkatnya.

"apa?"

"tell me, takkanlah awak tak mahu bercakap dengan saya hanya disebabkan tudung awak senget tadi?" aku menoleh ke arah Ilman yang memandu dengan cermat itu. Apa lah yang penting sangat mimpi aku sampai dia nak tahu? Kenapa dia penyibuk sangat!

"its none of your business.." dia mengeluh. Sumpah aku tak faham Ilman!

"you're so lame." apa? in, out, in, out.. Breathes normally, Adreena.. Tahan marah ni!

"oh baiklah, saya memang dah tahu tentang fakta yang satu itu" reverse psychological!

dia memberhentikan kereta di tepi jalan. Mengejut. Sampai aku pun hampir tercampak keluar tingkap. Nasib ada sitbelt! Oh nasib juga tudung dan jantung aku tak tercabut!

"Hey awak ni dah kenapa?! Gila?"

"why dont you tell me yet about that person? What whispers that you heard in your dream? Why the people are so important til you can't tell me who is it?" dia sembur aku. Pertama kali aku tengok dia macam ni. Aku diam tak berkutik.

"Ilman.."

"what?"

"im sorry.. Saya tak tahu apa yang membuatkan awak nak tahu sangat pasal mimpi saya tu tapi its not the right time yet to tell you about it. I will let you know.. But not today, okay?" aku cuba memujuk dengan lembut. Orang kalau dah marah, jangan di tambahkan lagi minyak ke dalam api, good Adreena! Bravo! Ilman mengangguk kecil.

"maafkan saya jadi gila beberapa minit tadi.."

"jadi lah gila berapa jam pun saya sanggup kena, as long as its you.." aku pantas menekup mulut. Ya rabbi,apa aku melalut? Control, Adreena, control!

"apa awak cakap?" nasib baik dia tak dengar!

"no..nothing.. Jomlah ambil Aan. Kesian dia tunggu lama," Ilman ketawa. "awak sihat ke tak ni?" risau juga aku. Tadi marah marah sekarang gelak ketawa pula. Sooo weird! Dia jeling aku dan memulakan pemanduan semula. Aku menelan air liur pahit.

"awak ingat saya gila ke?"

"awak yang cakap awak gila tadi.."

"saya waras lagi.. Kalau saya gila dah lama saya..."

"kalau awak gila apa..?"

Ketawa.

"nanti la saya cakap malas nak cakap sekarang." boleh pula malas? lantak kau lah Ilman.

"Isn't he the uncle we met last month in the flight?"

Kami mengangguk serentak. Tahu sangat apa yang bermain di kotak kepala si Aan ni. Mesti dia pelik tahap petala. Dulu benci, sekarang kawan? Aku tergelak kecil melihat Aan yang sedang memandang muka aku dan Ilman bersilih ganti.

"Aan remember uncle Ilman?"

Aan mengangguk laju. Ada garis senyuman terpalit di bibirnya. Suka la tu! "ofcourse Aan do. This uncle is my friend!" mereka membuat handshake berstyle itu lagi. Ilman tergelak. Aku mencebik. Poyo lah pula mereka ni. "Dah dah, come papa is cooking at home and Aan must help!" Aan mencemikkan mukanya. "auntie ni bosen lah!" mata aku membulat. Ilman dah ketawa berdekah-dekah. Aku pula yang menahan malu. Bosen? Allah... Tak pernah lagi aku ajar dia perkataan ni. Bosen pula tu! Bukan bosan!

"eh Aan, who taught you that word?"

"uncle Ilman!" aku memandang Ilman tajam. Ilman hanya tersengih menggosok belakang lehernya. Anak didik aku ni dah tersalah ajaran ni, ajaran sesat oleh Ilman!

"w..when?" Ilman tanya Aan yang duduk di bahagian penumpang belakang.

"on the flight.." Ilman tersentak. "what did he said on the flight, Aan?" aku menyoal Aan tapi mata aku masih tertancap kepada orang sebelah kanan ni!

"your auntie is a bosen person." mata aku bulat lagi besar dari ubat gegat! Ilman memang kejam. Tiba-tiba Aan ketawa. Eh eh.. Dah kenapa? Lama lama dengar budak tu gelak, aku pun terikut sekali. Keras rahang juga lah bila layan dua mangkuk ni. Ilman terus memandu sambil menghabiskan sisa tawanya. Aan? Sibuk mengunyah cokelat yang Ilman beri kat dia tadi mungkin.

"lambat balik?" suara abang menyapa gegendang telinga sebaik sahaja kami melangkah masuk ke ruang tamu rumah abang.

Kami berpandangan sesama sendiri. Senyuman tak lekang dari bibir masing-masing. Peristiwa 'throwback' tadi memang rare! Ilman hanya tersenyum mengikut Aan kebilik dan aku?

Pergi menyambung aktiviti yang tertangguh tadi la.

The Nothing SomethingWhere stories live. Discover now