Bab 12

1.8K 66 1
                                    

KENAPA dengan aku ni? Aku cuba lelap kan mata. Tak boleh! Aku tak boleh tidur... fikiran asyik ingat Ilman saja. Kenapa dia curious sangat pasal mimpi aku? Kenapa aku boleh rapat dengan dia? Dan yang penting sekali kenapa bila aku selalu dengan dia, kenangan aku dengan Hazim mesti haunting aku? Nombor telefon Ilman aku dail.

"Assalamualaikum, Ilman.."

"Waalaikumussalam ya habibi." habibi? aku tergelak kecil. Aku berbaring di atas katil dengan selesa. Macbook Air aku keluarkan. Gambar aku dan Ilman di kafe kampus. Kelakar betul muka kami.

"hello.. orang di sana ada tak ni ke saya tengah bercakap dengan papan?" sekali lagi aku tergelak.

"saya dengar lah Ilman."

"so, why?"

"saya tak boleh tidur.."

"kenapa?"

"fikirkan awak." talian di sana senyap. Aku menepuk mulut. Boleh pulak terlepas cakap.

"Ilman, you're still there?" dia ketawa.

"yes.. Saya kat sini."

"bagus lah.. Saya ingat awak dah tidur dah."

"so awak dah jumpa perasaan tu?"

"jumpa perasaan apa?" aku menggigit bibir.

"awak..."

"awak apa?"

"awak suka saya?" oh masa ni adrenalin aku bergerak laju. Laju ya amat sampai aku tertutup talian. Aku terpana. Tersentak. Tersenyum?!! Aku suka Ilman?

Bing! Bunyi notification Skype berbunyi dari Macbook Air aku.

Ilman56: awak okey? :/

Ad_Za: Ilman.. Kenapa awak tanya macam tu tadi?

Ilman56: saya agak je. Awak suka saya ke?

Ad_Za: tak boleh jawab saya tak tahu.. Saya malu! Jahat la awak ni Ilman..

Ilman56: /evil laughs/ eh awak malu, salah saya pula? >:D

Kejamnya... Dia tak tahu perasaan aku ni macam mana... Ilman you're the teruk-est!

Ad_Za: dah la saya nak tidur. Malas layan perangai dummie awak tu.

Ilman56: then layan another side of me..

Ad_Za: another side of you?

Dia tak balas sebaliknya menelefon aku. To accept or decline? Aku tekan slide hijau.

"kenapa tak boleh tidur? Rindu saya?" sesak nafas. Mengusik saja kerjanya. Menyampah aku.

"m..mana ada.."

"kalau gagap, betul lah tu kan..." suara Ilman meleret semacam. Aku mengemam bibir dan menumbuk bantal seolah-olah bantal itu muka Ilman.

"saya tak boleh tidur.."

"saya tahu.. cuba close the laptop, lay yourself down, and close your eyes.." aku menurut.

"tengah pejam mata?"

"mmmm.." aku meng'mmmm' aje.

"saya cintakan awak." dan dia ketawa. Mata aku terbeliak. Putus nafas. talian aku tutup. Did he just.... Confessed that he loves me? Ilman awak jahat.... Bergurau tak agak.. Bukan saya boleh tidur, lagi tak boleh tidur ada lah! Oh ya dan ajaib... Fikiran tentang Hazim, lenyap. Esok aku memang harus cakap tentang Hazim kepada Ilman. Nangis pun nangis lah.

Dalam selimut... Aku tersenyum. Ya Allah, kau tunjukkan lah yang mana yang terbaik untukku..

Amin!

The Nothing SomethingWhere stories live. Discover now