HARI berlalu dengan pantas sekali. Aku dan Ilman pun bersetuju nak bertunang. Sebab dia cemburu tengok pelajar senior usha aku. Sebab tu saja?
Aku pun pelik.
Kuat cemburu rupanya pakcik ni. Ingat cool manjang kan? First time aku telefon mama nak cerita pasal benda ni, mama terkejut dan ingat aku gila. Mungkin pasal Hazim. Trauma? Serik? Sampai bila?
Mungkin betul apa Ilman kata.
Mungkin Tuhan nak tunjukkan yang lebih baik lagi kat aku. Pasal Hazim? Dia dah lama pupus sejak dia tinggalkan aku. Rasa benci tu tak ada. Cuma, rasa kecewa tu yang terpahat dalam hati. Kenangan bersama Hazim aku buang. Sekarang patut fokus dengan Ilman je... Eh?
"auntie su, why are you smiling alone? You're making me scared!" bila masa Aan ada di sebelah pun aku tak perasan.
"Aan what are you doing here? Atleast knock first before you tackle auntie's room." kami ketawa. Rambut Aan aku 'messy' kan.
"auntie don't!"
"don't what?" aku buat buat tak tahu.
"making my hair like that!"
"why?"
"mummy will scold because she will thought Aan haven't comb hair yet.."
takut dengan mummy dia rupanya.. Haih.. Aan, Aan.. So pure! Rambut aku yang panjang takat bawah ketiak, aku berus ke muka Aan. Macam berus blusher pula. Kuat betul Aan gelak!
"Aan slow down your voice!!"
"then auntie su should stop brushing aunty's hair to Aan's face first!" dia buat-buat serius, tapi tak lama lepas tu aku geletek dia. Ketawa lagi. Kacak betul. Kalau pandai cakap melayu dengan fasih memang anak lelaki melayu yang terakhir lah! Muka kacak sayang celup mat saleh percakapannya.. Grrr!
Tiba tiba pintu bilik terkuak. Aku kalih ke arah muka pintu.. Tawa aku terhenti. Mata aku membulat. Halusinasi? Sepasang mata itu kelihatan terkejut juga. Pintu tertutup kembali. Pantas! Tapi masih... Dia... Ya Tuhan! MALUNYA!!!
"so..sorry Adreena!"
"you saw!? Ilman! Awak jahat.." aku terjerit dari dalam. Aan pula dumbfounded! Muka toya je. Tak faham lah tu.
"i did! But its not my fault!!" eh eh..!
"bukan salah awak?! Serang bilik saya macam assassin, still bukan your fault?!!" aku hampir mati. Putus nyawa. Pipi aku kebas menahan malu.. Oh aib... Aib..
"salah awak juga tak pakai tudung kat rumah!"
"eh semua dalam rumah ni boleh tengok rambut saya.. Buat apa nak pakai tudung? Awak tu, nak datang kenapa tak beritahu!?" geram betul dengan Ilman ni. Main terjah aje. Nasib aku tak pakai singlet Victoria Secret aku, kalau tidak... Harus! Harus aku cungkil biji mata dia!
"okay, okay fine.. My fault. Sorry okay? Now pakai tudung! And one thing, I already informed Abang Kif that im heading to his house just now... So how about this?" suara tenang lagi.
"hmmm.. Dah awak pergi lah tunggu kat bawah, jap lagi saya turun."
"alright.."
Bila masa dia bagitahu abang? Abang pun tak ada bagitahu aku? Better whatsapp!
Me: abang! Kenapa tak bagi tahu Ilman nak datang?! >:-(
Abang: hey.. Abang dah suruh Aan bagitahu Ad dah. What's wrong? Something's fishy happened? >:D
Me: actually....gahhhh nothing. -__-
/Offline/
ah.. Aan! "Aan!! Why don't you tell me earlier?! Malu tau!"
"Aan nak.. Ba..bagitau, tepi.."
"tapi!" sempat lagi aku betulkan tatabahasa Aan.
"ta..tapi.. You scold me cause not knocking first, so all the information was blew away.. Sorry auntie.." Aan peluk aku. Ah ni lemah ni!
"ye lah... Auntie forgives you but do concern next time okay! Dah Aan go out first, Aunty need to change." Aan keluar dari bilik. Phew!! Malunya bila Ilman tengok rambut aku.... Pipi aku panas semula. Breathe in, breathe out.. Chill Adreena... Kalau dia pervert 69, wacha je dia tu! Tudung aku sarung dan memakai cardigan bewarna kelabu.
Mata aku... Masih tak boleh bertembung dengan mata dia lagi. Malu! Malu! Malu!
"Assalamualaikum."
"Wa..waalaikummussalam.." gagap sudah marey! Dia ketawa. Aku duduk di sofa bersebelahan dengan Ilman. Sofa berasingan okey! Sedap bau... Mesti kak Mel dan abang Kif tengah buat kek. Almaklumlah.. Mereka ni memang pastri dan masak-masak enthusiasts, so tak boleh buat apa dah. Tiba-tiba abang datang sambil memakai apron. Hehe.. Jambunya.
"Ilman borak lah dulu dengan Ad ni, abang dan kak Mel tengah bakar kek lobak merah. Kejap lagi dah siap kami panggil."
Ilman angguk.
"nak Ad tolong apa-apa?" abang menggeleng. "tak apa. Ad duduk je sini chat dengan Ilman dulu." aku mengangguk perlahan setelah abang hilang semula ke dapur. Dengan segannya.. Aku pandang muka Ilman. Simple pakaian dia hari ni. Baju lengan panjang berwarna hitam dan jaket denim. Seluar... Seluar jean macam selalu. Teringat peristiwa tadi... Oh pipi kebas semula. Sangat hot!
"malu?"
Angguk. Terdengar dia ketawa. Seram sejuk perut aku!
"sorry?"
Angguk.
"lain kali pakai tudung tau.."
Angguk lagi.. Angguk sahaja la. Malu aku nak bercakap.
"bisu ke?"
Oh hoi... Bisa cap ayam lagi rupanya. Haihhhh... Ilman.. Saya.. Malu lah. Geleng.
"suka saya?"
Geleng.
Angguk.
Geleng balik.
"takpa, saya pun sukakan awak juga walaupun awak bisu sekarang, saya tetap sukakan Adreena Zahirah Harith.."
Tersentuh dan terhina!
"saya tak bisu lagi lah."
"then talk to me.."
"why should i?"
"rindu tengok muka marah awak."
"not my problems. Who's fault after all?"
"saya ada kursus.. Sorrrrrrryyyyyy la cik Adreena.."
Aku geleng. "hey look at me."
Aku pandang dia. Ohhhhh rindu!
"i.. miss.."
"you too. Dah lah pergi kursus tak bagitau saya. Sedih saya tunggu awak dekat porch kampus sorang sorang. Tengok! Ada orang ngorat saya dah."
"ada ke orang nak mengorat awak?"
"eleh fikir awak je ke yang hot kat kampus?" aku mencebik.
"wow so brave.. What his name?"
Aku ketawa dalam hati. Dah agak! Mesti jealous punya lah.. Hey.. Ni Adreena lah!"jealous?"
"no time!" menafikan.
"okay then saya nak pergi dapur jap."
"tell me." dia dah buat serius pula. Hek eleh.. Ingat saya takut ke Ilman? Aku angkat kening sebelah.
"nope.. Malas." aku terus pergi ke dapur meninggalkan Ilman bingung.
YOU ARE READING
The Nothing Something
RandomPening dan geram. Itulah yang dirasakan oleh Adreena Zahirah apabila ditemukan dengan seorang jejaka melayu berambut ala kpop. Apa sahaja yang dibuat lelaki itu pasti memanaskan hatinya! "macam mana awak boleh ada kat sini?" ~ Adreena "awak fikir L...