24

452 25 0
                                    

Pejam celik pejam celik sudah pertengahan tahun aku berada di tingkatan 5.Lagi 6 bulan,aku nak ambil SPM.cepatnya masa berjalan.SPM pun nak dekat haih...

Seperti biasa,kelas tambahan petang dan malam sentiasa berjalan.Setelah kelas tambahan petang habis,aku mengemas buku lalu masukkan ke dalam beg."Mira,malam ni kau pergi tak kelas?" Aiman bertanya kepadaku dari belakang.Aku yang sibuk memasukkan buku berhenti sekejap.

Aku terus menoleh ke belakang."mestilah.Aku tak pernah miss pun kelas malam setakat ni tau" balasku."ouh.Kalau macam tu,jumpa kau malam ni" Airil menjawab lalu mereka berdua keluar kelas dengan pantas.

"Aik?asal dengan diorang ni? Macam ada something tak kena je...."bisik hatiku.hmm apa apa jelah.Aku kembali menyimpan buku lalu terus keluar dari kelas.Sedang aku berjalan di kawasan sekolah,semua pelajar memandangku.dah kenapa pandang aku macam tu? Aku ada buat something ke kat diorang?

Aku tidak memperdulikan pandangan itu lalu terus menuju ke kereta mamaku.

Setelah sampai di rumah,aku berlari menuju ke bilik ku.Kerana kepenatan,aku merebahkan badanku ke katil.hmm,penatnya.malam ni ada kelas pulak.Sedang aku mengelamun tiba tiba telefonku berbunyi.

Bip..bip..bip..

Aku mengambil telefonku dengan malas.Aku melihat ada satu mesej masuk.

Aiman

-Pergi tengok kat depan pintu ada apa :)

Haihh ada apa pulak mamat ni?

Me

-Malas ah

Aku membalas dengan begitu ringkas.sungguh aku malas.Tiba tiba mataku semakin lama semakin berat.Aku melihat jam di tanganku.hmm dah pukul 4.Lagi 3 jam kelas malam nak mula.

Aku merasa badanku terlalu letih untuk bangun dan akhirnya aku tertidur di atas katil yang masih memakai baju sekolahku.

Aku merasakan badanku digoncang.gempa bumi ke? Ahh tak mungkin..kerana terpaksa,aku membuka mataku perlahan lahan.Aku melihat mama sedang mengejutku.

"Mira sayangg..bangun meh.Dah pukul berapa ni.."kata puan Liza."sekarang? Hmm,pukul 4 kan?"balasku dengan mata yang masih tertutup."Ya Allah Mira...Mira.Sekarang dah pukul 7:30.Lagi 30 minit Mira nak pergi kelas kan?"Jawab puan Liza.

Dengar sahaja mama cakap pukul 7:30,aku cepat cepat bangun menghadap mama."APA?! tujuh..tujuhh..se..setengah?! Ya Allah maa...Mira dah lambat!!" Aku sedikit terkejut lalu terus masuk ke dalam bilik air.

Setelah aku selesai solat maghrib,tiba tiba pintuku dibukak."Ada apa mama?" Aku melihat mamaku memegang sebuah kotak yang dibalut kemas.Lawanya kotak tu.

"Ni haa,mama jumpa depan pintu tadi.Kotak ni untuk Mira"balas Puan Liza.Untuk aku?siapa pulak yang bagi? Puan Liza meletakkan kotak tersebut di atas katilku."Dah cepat siap,mama tunggu kat luar"Puan Liza terus meninggalku dengan senyuman manis.aik? Kenapa dengan mama ni? Lain semacam je aku tengok.

Kerana aku terlalu excited untuk melihat kotak itu,aku terus menuju ke katil lalu membuka kotak itu.Alangkah terkejutnya aku melihat sepasang baju seakan jubah berwarna royal blue dan sehelai shawl berwarna gold.lawanya.

Aku mengangkat baju itu tiba tiba aku melihat sekeping kad yang tertulis 'wear me tonight' pakai baju ni? Boleh ke?pergi kelas malam je kot."Amira Syuhada,hurry up honey! Nanti lambat nak pergi kelas"jerit puan Liza dari bawah.

Aku cepat cepat bersiap and yes! Seperti mana yang tertulis dalam kad itu,aku memakai pakaian yang diberi bersama dengan shawlnya.hmm,boleh tahan lawa jugak outfit ni.

Setelah aku sudah bersiap,aku cepat cepat turun ke bawah."wah,lawa anak mama malam ni?" Puji Puan Liza."Anak mama memang lawa pun hehehe"balasku dengan senyuman manis.

Tanpa membuang masa,Kami berdua terus menuju ke kereta.Sedang dalam perjalanan menuju ke sekolah,aku membuka telefonku.Alangkah terkejutnya aku melihat ada 10 missed call dan 10 mesej yang tertera di skirn telefonku.

Aku melihat missed call itu dan semuanya daripada Aiman.haha kesian kau..Aku membuka mesej pula dan semuanya daripada Aiman.haih dia nak nak apa sebenarnya.Aku terus membaca mesejnya satu per satu.

AIMAN

(1) apa malas malas ni,rajin lah sikit.

(2) Depan pintu je pun takkan malas jugak?

(3) woii! Balas ahh!

(4) Minah! Online ah cepat!!

(5) tinggal last seen pun agak agak lah weyy!

(6) Aku call lah kalau macam tu.mana tahu kau sesat jalan ke nak pergi depan pintu tu.HAHA.

(7) aku call eh?

(8) wehh asal tak angkat?

(9) Kalau kau tak angkat call aku....aku angkat kau nanti kang.

(10) AMIRA SYUHADA!!! NANTILAH KAU!!! AKU KERAT KAU 14 !!

Ingin sahaja aku ketawa sekuat kuatnya,harap je mama ada sebelah aku.nanti apa pulak yang mama fikir.Bukan boleh main dengan mama ni.

Jadi kotak yang depan pintu tu daripada Aiman lah? Haha patut pun beria-ria sangat suruh aku tengok kat depan.Baru sahaja aku ingin membalas mesej Aiman tiba tiba mama sudah berhenti di depan pintu pagar sekolah.lajunya mama bawak.Tadi aku tengok mama pandu 20 kilometer sejam? Jap! Gile slow!! HAHAHA

Setelah aku selesai menyalam mama,aku terus melanglah masuk ke dalam sekolah.Tiba tiba aku di tegur seseorang."eh Mira? Asal kau kat sini?"Zikri berkata kepadaku."eh? Kenapa kau pakai lawa lawa ni? Nak pergi mana?" Balasku apabila aku melihat pakaian Zikri yang seakan mahu pergi melancong.

"Laa,kau tak tahu lagi ke?" Zikri menjawab."haaa? Tahu apa pulak ni?"balasku sambil menjongketkan kening."err....umm..ahhh,dah jom ikut aku pergi dewan"Zikri berkata."Haa? Dewan? Ada apa dekat dewan? Kelas malam macam mana?" Aku bertanya.sungguh aku keliru.

Zikri tidak memperdulikan pertanyaanku lalu terus menarikku menuju ke dewan.Pada mulanya,ingin sahaja aku membantah tetapi Zikri ni kalau dah tarik aku memang tak ada chance lah nak lepas.Aku terpaksa akur.

Sesampai aku di dewan,aku melihat semua pelajar mamakai pakaian bebas.what is going on here?! "Eh Mira? Asal kau lambat sangat? Kau tahu tak kitorang tunggu kau?" Fatihah menegurku.tunggu? Tunggu apa ni?! "Wehh,asal kau tunggu aku pulak? Ada apa ni? Kenapa kau pakai macam ni? Kelas macam mana? Cikgu tak marah ke?" Aku bertanya dengan soalan yang bertubi tubi.

"Wo wo wo wo,relax.Kau tak tahu ke yang kelas malam harini sebenarnya dibatalkan." Terang Fatihah.laa,dibatalkan rupanya.penat je aku bawak buku.huhh! "Kalau dibatalkan,kenapa semua hadir malam ni?" Aku masih keliru.

"Kitorang ingat nak buat......" belum sempat Fatihah menghabiskan ayatnya tiba tiba lampu terpadam.apa pulak ni? Ahh,sudahh!!!

BOY BEST FRIENDSWhere stories live. Discover now