Bab 8 : Blushing

14.1K 578 6
                                    

Raihana menjeling Rayyan yang sedang khusyuk memandu. Sedari tadi, hanya celoteh DJ daripada radio kedengaran.

Raihana berdehem membuatkan Rayyan menoleh ke arahnya dengan riak kosong.

"Awak sakit ke?" Soal Rayyan dengan wajah jelas kerisauan.

Risau? Siapa kau Rai untuk dapatkan perhatian dia?

Raihana menggelengkan kepalanya. Matanya menentang pandangan Rayyan. "Encik nak bawa saya pergi mana ni?"

Rayyan kembali fokuskan matanya ke arah jalan raya. "Saya nak bawa awak lari." Ujarnya dengan mata yang masih tertancap pada jalan raya.

"What!" Raihana terjerit kecil namun dia cepat-cepat menutup mulutnya dengan tangan kanannya. Dia memandang Rayyan dengan mata yang dibulatkan.

Rayyan tersengih melihat reaksi Raihana. Oh God, she is so... cute!
"Saya gurau lah. Tak payah lah terkejut sangat." Usik Rayyan. Dia membelok ke kiri apabila melihat papan tanda menuju ke Pahang.

Raihana memandang Rayyan dengan mata yang dikecilkan. Bahagian bawah bibirnya digigit. Sakit hati bila diusik.

Dia memeluk tubuh kemudian pandangannya dilemparkan ke luar tingkap.

"Raihana..." Rayyan memecahkan kesunyian yang terbina antara mereka.

Oh, man! Dia sebut nama aku!

Oh,stop it Rai! Jangan nak gedik sangat.

Dia memandang sisi muka Rayyan. "Yes?"

Rayyan kekal serius. "Saya nak awak kat sisi saya sepanjang masa..." Rayyan berhenti sebentar kemudian matanya memandang Raihana yang juga sedang melemparkan pandangan ke arahnya.

Raihana menggigit bibirnya. Kata-kata Rayyan itu mampu membuatkan suatu rasa menjentik tangkai hatinya. Dia mengenggam tangannya.

Oh please Rai. Stop dreaming.

Rayyan kembali memandang jalan raya. "Sebab lelaki yang kita akan jumpa ni... he is dangerous. Dia suka flirty dengan perempuan. Saya tak nak dia ambil kesempatan pada sesiapa.... especially you."

Raihana merasa degupan jantungnya.

Err... aku rasa aku dah tertawan dengan sikap dia yang macam prince charming ni. Oh.. crap!

Raihana hanya mengangguk. Pandangannya kembali ke luar tingkap.

********************

Raihana terasa ada sesuatu memanggil namanya.

Raihana...

Raihana...

Aku tak nak buka mata. Aku tak nak buka!

Dia memaksa matanya untuk tutup. Kalau 'benda' tu tak nak pergi jugak, aku tak tahu apa aku nak buat. Oh... no.. no. Aku harap aku tengah mimpi je ni. Yup.. just a nightmare.

Rasa takut bertukar kurang senang apabila dia terasa ada hembusan angin ni pipinya. Matanya dibuka sedikit demi sedikit lalu dia nampak...

Wajah kacak Rayyan yang sangat hampir dengan wajahnya. Dia menelan liur. OMG! He is so hot!

Dia menilik wajah Rayyan. Dari matanya turun ke hidung kemudian ke bibirnya sebelum dia kembali memandang mata Rayyan.

"Raihana?"

Oh crap! Kantoi sudah...

Raihana berdehem. Bahu Rayyan ditolak sedikit menjauhinya, memberi ruang supaya dia dapat membetulkan kedudukannya.

Rayyan tertawa kecil. Bahunya ikut terjongket sekali. Entah apa yang lawak sangat pun tak tahulah.

"Apa yang lawak?" Soal Raihana. Matanya tidak lepas daripada memandang makhluk indah di hadapannya ini. Oh girl! You must be crazy.

Rayyan memandang Raihana dengan tawa yang masih bersisa. "Have you done checking me out?" Soal Rayyan dengan kening yang diangkat sebelah. Ok fine. Mood nakal dia dah muncul...

Raihana dapat rasakan darahnya menyerbu naik ke pipinya. Dia menjulingkan matanya ke atas, mengawal rasa malu yang melanda dirinya.

Rayyan membiarkan matanya memandang satu persatu objek yang ada di wajah Raihana.

Wow... she is extremely beautiful. Oo ... wait there! Is she blushing? Urgh! So cute...

"Encik tu dah kenapa rapat sangat dengan saya tadi?" Ya, memang aku tengah tukar topik sekarang ni. Takkan nak mengaku kot?

Rayyan buat muka terkejut. "What? Saya nak ambil barang saya kat sebelah seat awak tulah." Jelas Rayyan sambik jarinya menunjuk seat yang sedang diduduki Raihana.

Raihana tidak mampu berkata apa-apa. Tangannya menutup keseluruhan mukanya. "Whatever!"

Rayyan ketawa dengan balasan yang diberi Raihana.

Oh God! Even tengah gelak pun dia nampak sangat... handsome!

Raihana tersenyum dengan suara hatinya. Aku mengaku... aku ada crush kat mamat workaholic ni.

Bakal Suami?Where stories live. Discover now