Rayyan meneliti wajahnya yang terpantul pada cermin. Dark circle jelas terpancar di bawah matanya. Mukanya diraup dengan kasar.
Macam mana kalau dia marah kat aku?
Macam mana kalau dia dah mula benci aku?
Rayyan menghempaskan tubuhnya di atas katil. Hampir semalaman dia tidak dapat tidur, memikirkan Raihana.
Raihana...apalah yang kau dah buat sampai aku boleh jadi macam ni? Setiap masa aku asyik terfikir pasal kau.
Rayyan membenamkan wajahnya pada bantal. Dia dapat rasakan kelopak matanya semakin lama semakin berat. Dia menutup matanya rapat.
Tidur sekejap lah...
Rayyan menghampiri gadis yang sedang terdampar di atas jalan raya. Air mata yang bertakung di tubir matanya dikesat.
Apa aku dah buat ni?
Rayyan meneliti wajah gadis itu. Mukanya yang dahulu putih mulus kini dibanjiri darah. Rayyan meletakkan jarinya pada pergelangan tangan gadis itu, cuba mencari sebarang denyutan.
Rayyan melepaskan tangan itu dengan segera. Mukanya jelas kelihatan resah.
Aku dah bunuh dia.
Kau dah bunuh dia Rayyan.... orang yang kau sayang.
Rayyan serta-merta terjaga dari lenanya apabila terdengar bunyi ketukan pintu. Mukanya diraup dengan kasar.
Nightmare.....again.
"Encik!" Rayyan terus melompat dari katilnya apabila mendengar suara gadis kesayangannya.
Gadis kesayangan? Oh really?
Rayyan tersenyum dengan kata hatinya. Dia menghampiri pintu biliknya, menanti Raihana sambung berbicara.
"Encik, nenda nak jumpa. Tapi sebelum tu, make sure Encik dah pakai baju. Saya tak nak tengok iklan model lelaki lagi tau."
Rayyan menggigit bibir bawahnya. Comel je Raihana cakap macam tu.
Rayyan menolak daun pintunya, menampakkan batang tubuh kecil Raihana. Dia meneliti gadis itu yang masih bertelekung. Senyumannya makin melebar.
Sejuk hati tengok dia macam tu.
Raihana menjongketkan keningnya. "Encik dah kenapa tersenyum pagi-pagi ni?"
Rayyan menggeleng. "Salah ke saya happy dapat jumpa awak."
Raihana tersedak mendengar pengakuan Rayyan. Tekaknya yang terasa perit digosoknya. "Jomlah. Nenda tengah tunggu tu."
Ekspresi wajah Rayyan berubah serta-merta apabila teringatkan pesan nendanya semalam. Belakang lehernya digosok. Apa aku nak bagi alasan ni. Dah terang lagi bersuluh aku yang salah.
Raihana tergelak kecil melihat perubahan emosi Rayyan. Badannya terus dikalihkan, melangkah ke arah bilik nenda.
Dia berdiri menghadap pintu bilik nenda. Nak ketuk ke tak.
Takutlah...
Ketuk jelah...
Tak nak!
Sedang dia berperang dengan perasaannya, pintu bilik tersebut. Wajah Nenda yang masih bertelekung menyapa matanya. Dia terus menyalam tangan nenda.
"Rayyan mana?" Soal nenda.
Raihana melihat Rayyan yang masih jauh ketinggalan. Keningnya dikerutkan.
"Hei...awak yang kat sana tu. Cepat sikit boleh tak? Jalan macam itik pulang petang." Raihana mencekak pinggangnya. Dia memandang ke sisi apabila terdengar nenda tertawa.
Rayyan berlari-lari anak ke arah nenda dan Raihana. Dia memandang gadis itu dengan mata yang dicerlungkan. "Awak tu yang jalan laju sangat macam lipas kudung."
Raihana membulatkan matanya. Ewah, ewah! "Muka encik macam nelayan, saya malas nak layan!" Raihana mencapai lengan nenda lalu terus mendorong wanita separuh abad itu masuk ke dalam bilik, membiarkan Rayyan yang tercengang. Hambek!
Rayyan menggenggam tangannya. Sabar Rayyan...
Rayyan menuruti langkah mereka ke dalam bilik lalu mengambil salah satu sofa yang masih tiada penghuni.Nenda dan Raihana pula mengambil tempat di sofa panjang berhadapan dengannya. Fokus mereka ditumpukan pada nenda.
"Pasal insiden semalam tu, nenda tak nak dengar apa-apa alasan lagi."
Raihana menelan liurnya yang terasa kesat. Nenda marah ke?
"Nenda nak perkahwinan ni dipercepatkan. Tak payah bertunang. Pasal urusan merisik,biar nenda dengan papa kamu uruskan."
Raihana terasa ada sesuatu mencekik batang lehernya, menyebabkan dia susah bernafas. Wajah tenang nenda dipandangnya.
"Nenda, boleh tak Raihana nak bincang something dengan Rayyan?" Raihana menjeling Rayyan yang dari tadi tidak bersuara. Lelaki itu hanya memasang riak bosan pada wajahnya.
Nak je aku tumbuk muka annoying dia tu.
Nenda mengangguk, memberi kebenaran kepada mereka berdua. Raihana berdiri sambil mengisyaratkan Rayyan mengikutinya dengan menggunakan jari telunjuknya.
Rayyan tersenyum senget. I like her when she is in the bossy mood.
Mereka mengambil tempat di taman. Raihana memandang Rayyan sambil berpeluk tubuh. Mukanya yang serius menambahkan lagi rasa seronok dalam hati Rayyan.
"Siapa klien yang suruh encik kahwin tu?"
Rayyan mengerutkan keningnya. "Orang yang jumpa saya tu cuma wakil kepada klien saya je. Jadi, saya tak tahu siapa identiti dia yang sebenar."
Raihana memicit batang hidungnya. Kepalanya terasa berdenyut-denyut dengan masalah yang dihadapinya sekarang ni."Macam mana kalau orang tu tipu encik. And waktu tu kita dah kahwin. Takkan encik nak ceraikan saya pulak?"
Raihana terus menyesal dengan kata-katanya apabila dia melihat kesakitan terlintas dalam sinar mata Rayyan. Dia jadi panik. "Encik, saya tak bermaksud macam tu."
Raihana terdiam apabila Rayyan mencengkam kedua belah bahunya. "Saya faham. Lagipun, kita kahwin atas urusan bisnes kan?" Rayyan cuba mencari kepastian dalam mata Raihana. Namun dia pasrah apabila dia hanya menjumpai kekeliruan daripada sepasang mata jernih itu.
Dia melepaskan cengkamannya pada bahu Raihana. Rambutnya disisir ke belakang.
"You know what, walaupun klien tu tipu saya... saya tak akan batalkan perkahwinan ni. "
Raihana mendongak memandang Rayyan. Air matanya bertakung apabila Rayyan memalingkan pandangannya ke arah lain. Hatinya terasa sakit dan pilu.
"Because... I do want to marry you. You, being my only wife. Will you?" Rayyan menggenggam tangannya.
Please say yes..
Raihana buntu. Kata-kata Rayyan terngiang dalam mindanya.
Dia nak kahwin dengan aku? Seriously?
"Bagi saya masa sampai esok pagi. I need to think."
Rayyan dapat rasakan hatinya sedikit hampa kala ini. Namun cepat-cepat dia memaniskan wajahnya. "Take your time. Satu hari tak akan bagi effect kat saya."
Raihana mengangguk. "Kalau macam tu, saya masuk dalam dulu eh."
Rayan memandang susuk tubuh Raihana yang hilang di sebalik dinding rumah. Kepalanya digelengkan.
Anything for you, my love.
Okey guys, sorry lama tak update.
Have fun cuti!
YOU ARE READING
Bakal Suami?
Teen FictionRayyan dan Raihana. Wow! Nama pun macam sweet jer an? Okey jadi ceritanya macam ni, aku pun terserempak dengan seorang mamat ni. Dahlah tak reti minta maaf pastu boleh pulak suka hati dia marah aku . Aku apa lagi, sound lah dia. Boleh pulak mamat t...