"Adik, ingat tau. Nanti, bila dah besar, kalau ada orang datang, jangan cakap kat pintu tau. Jemput orang tu masuk dulu, baru sembang."
"Tapi, kalau orang tuh tak nak masuk?" Tanyaku penuh ingin tahu.
"Kalau dia betul orang, dia akan masuk." Ibuku senyum.
********
Ibu pergi degan seribu satu pesanan diberikan kepadaku. But, semua tu benda² yang saja nak bagi budak² kecik behave kan? Sebab nanti diorang takut.
Bagiku, perkara yang lepas tuh biar jer lah lepas. Seperti pesan² ibu untuk buat aku behave waktu kecik² dulu.
Tapi, ada sebahagian benda yang dah jadi habit. Tak bole nak lepaskan.
Drettt. Telefon ku bergetar dengan lagu The Chainsmoker, Roses. Favourite song ... biasalah.
"Hello?"
"Hai Mira. Malam ni aku datang rumah ko boleh tak?"
"Kenapa ni, tetiba jer nak datang rumah orang ni? Dah bertahun tak datang. Buang tabiat apa?"
"Alaa, saja jer. Rindu nak datang rumah ko. Please."
"Hurmm... yerlah. Yerlah. Dah tak yah nak buat suara manja² sangat dah."
"Yeay, thanks. Sayang ko Mira."
"Eii, geli aku." Terus aku tutup telefon.
Malam pon tiba. Aku still kat depan tv menantikan ketibaan kawan aku tuh.
Tok. Tok. Tok.
Hah. Dah datang lah tuh.
Aku bangun terus bukak pintu. Jelas wajah ceria kawan aku kat depan pintu.
"Hah. Nampak pon batang hidung ko. Ingatkan tak nak datang dah. Meh lah masuk."
"Of course lah aku datang. Tak pelah, tak yah masuk lah. Aku datang lambat sebab banyak keje. Ni pon aku delay kejap keje aku sebab nak datang jumpa ko."
"Alalalala, so sweet. Hurmm. Apa yang penting sangat sampai ko sanggup delay keje ni?"
"Tak de pape lah ... cuma ... " Mata dia meleret ker belakang aku. "Mira, apa benda belakang ko tuh?"
Aku terus toleh ke belakang. Perhati setiap penjuru ruang kat belakang aku. "Tak de pape pon. Ko cuba takutkan aku eh?"
Aku pusing semula ker depan. "Tak payah susah² lah weyh. Aku kan tak percaya ... " Kelu lidah aku. Depan pintu tu tak de sapa² langsung.
"Weyh!" Aq keluar sikit ... toleh ke kiri ... kanan ... kiri.
Tak de sesiapa pon.Mana kawan aq tadi?