"Sayang I nak alamat rumah u boleh tak?" Soal Damirel.
"Isyhhh... Dah pahal tetiba mintak alamat rumah ni?"
"Alaaa ... Saja je ... Boleh lah I datang beraya ke ... Datang minang ke..." Damirel senyum
Aku tumbuk manja bahu Damirel. "Melampau u ni. Nak minang konon ... Dah ada rumah blom? Kereta? Kerja?"
"Alaaa ... Nanti2 kan boleh. Please3 ... Nak alamat rumah you." Damirel memujuk.
" I nak je bagi ... Cuma ... I x ingat lah alamat tu."
"Ishyhhh you ... Canne alamat rumah sendiri pon takleh ingat?!??" Damirel acah2 terkejut.
"I baru pindah kat situ. Alamat tu masih samar2 dalam ingatan."
Kami terdiam sejenak. Damirel mungkin lost on words.
"But ... I ingat arah nak ke rumah tu." aq memecah kesunyian.
"Hurmmm jadilah. I datang raya nanti. Alang2 boleh mark rumah tu kalau nak datang minang nanti."
"Okaylah. Ingat ni tau, depan daripada aeon shah alam tu... You straight je sampai lepas dua traffic light. Kat third traffic light, u turn left. And straight lagi sampai jumpa simpang empat. Kat situ pegi kanan. Then, you straight about 3 km gitu and you will see my house." gigih aku terangkan arah ke rumah aku dgn penuh semangat. Aku tau yang Damirel boleh ingat, dia budka pandai.
"Jap3. I repeat balik..." Damirel repeat everything precisely. I tolf ya, dia budak pandai.
Tapi, aku still rasa responsible, so aku pesan, "Jangan salah arah tau."
"Okay sayang. Hujung minggu ni i datang."
****************
Damirel gigih pandu kereta dia sampai jumpa aeon shah alam.Tu start point dia. Then, dia drive ikut arah yang diberi aku sebijik sebijik.
Sampai lah dia jumpa rumah sebenar aku.
"Ishhh, ni tanah perkuburan ni. Takkan lah Wana tinggal kat sini." Damirel kebingungan. Dia perhati sekeliling.
Anyhow, dia jalan masuk ke kawasan tanah perkuburan tu.
Ntah apa yg dicarinya.
But something catches Damirel's eyes. Satu kubur yang tak ditimbus habis. Atau ... Tanah tu digali semula.
Damirel menghampiri kubur tu. Dia perhati batu nisan. "Wana?!?"
"Ye sayang?"