"Arif, malam ni jangan tido lambat sangat ye..." jerit mak daripada luar bilik.
"Arif tengah buat homework ni mak." balasku.
"Ye lah, tapi jangan tidur lambat sangat. Paling lambat kul 12.30 je."
Aku perhati jam di dinding. 12.00. Setengah jam lagi.
"Okay mak." lantas, aku menyambung tugasan cuti sekolah yang diberi cikgu.
Yes, siap pon homework sejarah ni! Sorak hatiku dengan penuh keriangan. Aku perhati jam di dinding. 1.00.
Alamak. Dah lebih 12.30. Aduhh.
Aku segera mengemas meja study aku. Sambil2 simpan pen dan buku, aku terdengar bunyi gelang kaki.
Mak selalu pakai gelang kaki.
Aq melakukan kerja aku dengan leboh cepat. Terus aku menutup lampu dan baring atas katil.
Kring. Kring. Kring.
Bunyi gelang kaki tu makin dekat dengan pintu bilik aku.
Sah tu mak. Matilah aku kalau dia tau aku tido lambat. Aku pejamkan mata. Tenangkan fikiran dan control pernafasan.
Kring. Kring.
Bunyi tu terus stop depan bilik aku. Tombol pintu dipusing perlahan. Kemudian, pintu ditolak buka perlahan2.
Kreakkk.
Pahal lah pintu ni buat bunyi pelik3 ni??
"Kenapa Arif tak tidur lagi ni?" bukan suara mak aku. Suara ni lebih garau, lebih inhuman.
Aku terketar. Bulu roma semua naik.
"TIDUR! Kalau lepas ni aku datang ko tak tidur lagi, siap kau!"
Sah bukan mak. Aku melelapkan mata dan mimpi aneh menusuk akal ku.