Lampu

178 15 2
                                    

Kitorang selalu jalan2 tiap kali cuti sekolah bermula... Cuma belum pernah jejak kaki keluar negara lagi la.

Genting, Cameron, Pangkor, Tioman, Melaka... Most tempat kat Malaysia ni family aku dah pergi.

But still my dad ada je planning tempat yang kitorang belum pergi. Kekadang masuk hutan, kekadang masuk lautan.

Aku start travel2 ni, mak aku kata, since aku 5 tahun and dah pandai cakap dah pandai jalan. And sekarang aku dah 11 tahun. Bayangkan berapa temlat dah aku pergi.. Uhukks... takde laa nak brag just nak bitau je.

So, the point of the story is... My mom selalu ada habit. Kitorang kalau pi mana2 hotel ke homestay ke mak aku mesti tak bagi switch off lampu2. Especially lampu tandas.

Time muda mudi dulu takde la tanya pape kan... Nak tanya apa pon, fikir pon tak berapa reti lagi. And my dad diamkan je, dah biasa kot.

So ada laa satu malam kat Redang De'Rimba Resort ni... Time nak tido tu aku masuk nak tutup lampu tandas. Then my mom terus sound, "Mommy dah kata kan jangan tutup lampu tandas. Lampu2 lain ni pon jangan tutup."

So aku yang baru mengenal curiosity pon bertanya lah, "Tapi kenapa ye mommy? Kenapa tak bole tutup lampu? Mata adik sakit laa time nak tido. Susah nak tido sebab ada lampu."

Mak aku senyum je. "Takde pape pon.. Cuma nanti kalau mak nak masuk tandas tau laaa mungkin ada orang ke kat dalam ke... Boleh nampak bayang."

Dan otak aku yang separa matang pon menerima je laaa alasan yang paling ngarut aku pernah dengar dalam hidup aku.

Dan malam tu... Aku terjaga kul 3 pagi... And yeahh aku sangat2 perlu menggunakan tandas.

Aku tengok lampu tandas terpadam. Sapa yang tutup lampu? Obviously not mommy. Daddy kot... Mungkin terlupa...

Maka aku pon berjalan, dengan muka sembab dan mata yang sangat berat sebab still ngantuk gila, ke arah tandas yang gelap.

Aku bukak pintu and masa yang sama pasang lampu dengan tekan switch kat luar.

So nak2 melangkah masuk tu... Aku nampak cam ada orang kat dalam tandas tu, berdiri depan cermin.

Mata aku still blurry sebab ngantuk, so aku tak perasan laa muka dia. Tapi aku mintak maaf and tutup balik pintu bilik air tu.

Setelah dua minit tunggu kat luar, baru aku sedar. Sapa kat dalam bilik air tu? Hilang terus rasa nak kencing.

Aku check mak ayah aku dua2 still tengah tidur dengan nyenyak and aman. And aku takde sibling lain.

Aku masuk tido balik tanpa fikir apa2 walaupon aku dengar bunyi air singki from tandas.

PesananWhere stories live. Discover now