Setan

126 12 2
                                    

"Weii! Aku balik bilik dulu tau. Esok nak bangun awal lagi... Kuliah 13 jam lagi..." Aku jerit dari ruang tamu rumah sewa kawan aku.

Kawan aku ni anak orang berada, boleh laa afford rumah sewa while studying. Aku ni mengharapkan duit sendiri nak sambung belajar kena laa saving sikit. End up aku duk kat dorm asrama je.

"Oii... Awal nya! Baru kul 11. Malam masih muda." Sham munculkan diri ke ruang tamu.

"Lawak laaa. Nak bangun sahur lagi... Aku ni bukan senang bangun pagi."

"Sahur? Puasa ke? Nampak cam tak puasa pon."

"Eh... Setan, bukan ko patut kena ikat ke?" well, bestfriend kann...

Terbahak bahak dia gelak.

"Haaa ye laaa bai. Jumpa esok time kuliah. Hati2 driving balik tu, malam2 ni. Ingat pesan aku, drive straight masuk kawasan kampus ko tau, jangan stop ke apa ke." Dia peluk aku.

"Aippp nak hati2 apa nya, takde hantu pon laaaa. Setan2 sekalian kan dah kena ikat." Aku membalas pelukan dia. Ni bukan homo whatsoever eh. Kitorang besties since sekolah rendah lagi... So memang kitorang rapat.

Aku melangkah keluar dari rumah dia and masuk dalam kereta aku, proton saga, tu je mampu... 😭

Aku start enjin bagi panas dulu... Then time betul2 nak keluar tu, Sham cakap, "Memang laaa takde setan dah, tapi..."

Aku tak dengar apa benda dia cakap. Well, apa boleh buat.

Rumah sewa si Sham ni agak jauh laa ke kampus. Dia kata taknak environment nerd melekat kat dia, ye kan je laaa.

Aku ikut satu jalan kampung untuk ke kampus, jalan shortcut, hopefully dapat sampai awal.

Sambil tengah melayan No Tears Left To Cry by Ariana Grande di radio, tetiba rasa sejuk. Aku slow kan aircond.

But still rasa sejuk. Like something's wrong.

Aihhhh takkan laaa bulan puasa kot niii. Aku bisik dalam hati aku.

Lima minit kemudian aku rasa cam ada orang perhati kat belakang. Aku tengok cermin belakang tak nampak sesapa.

'Apakah perasaan ini?' aku mula baca alfatihah, tiga qul, but then rasa cam stupid lak. Bulan puasa kot. Apa yang perlu aku takutkan? Setan dah kena ikat...

Teringat apa yang Sham cakap tadi... Agak nya apalah yg di 'tapi' kan oleh Sham tu?

Sambil elok berfikir, aku nampak ada benda lintas depan kereta aku. Terus aku tekan brek sekuat kuat hati.

Aku keluar kereta. Tengok sekeliling. Takde orang, binatang pon takde. Ni kawasan yang agak terpencil la. Hutan je kiri kanan.

Aku perhati lagi kiri kanan. Suddenly ada bayang berupa manusia terjah aku and tikam dada aku.

Sekali.

Dua.

Tiga.

Aku dapat rasa setiap tikaman. Semakin aku lemah sebab blood loss, pembunuh tu bukak topeng dia.

"Za... Zalina?" terkeluar nama tu dari mulut aku.

"Eh? Tak mati lagi?"

Dia tikam kepala aku.

**********
Sham POV

Aku nak cakap kat Amin tu. Yang ex aku black mail aku beberapa hari ni. Tapi cam, ni bukan masalah dia and taknak laa beban kan dia tngh nak final exam ni.

Kenal sangat Amin, nanti dia overthink pastu benda lain dia tak dapat fokus.

Malam semalam aku cakap, "...tapi manusia pon boleh jadi setan." Tapi dia tak dengar kot.

Pagi ni Zalina ditangkap dan dituduh melakukan pembunuhan.

Aku dah kaku, kelu. Amin bestfriend paling lama aku ada.

Zalina dikatakan menunggu Amin kat kawasan tu. Memang dia dah tau dah daily route si Amin ni.

Sebelum malam tu, dia berjaya install satu alat kat kereta Amin. Alat tu kluarkan bunyi berfrekuensi rendah. Lalu menyebabkan sesapa yang dengar akan berhalusinasi.

Well, Zalina memang pelajar sains pon. Bab2 ni semua dia tau.

Zalina gelak2 mcm orang gila time dia kena tangkap. Lebih tepat, macam setan.

PesananWhere stories live. Discover now