"Kau, aku nak cakap awal2. Jangan buat lawak bodoh masuk tandas keluar tahun baru tu. Sumpah aku dah menyampah." Harris berkata dengan tegas tanpa menoleh ke housemate nya, Ammar.
"Allaaaaa kau ni. Tak fun ahh." Ammar memuncungkan bibir. "Aku baru plan nak buat TikTok. Baru ingat nak masukkan kau sekali. Huh, tak jadi laa."
Mereka berdua tengah on the way balik ke rumah diorang, Harris drive. Setelah seharian penat berjalan membeli belah, Harris rasa dia tak kan stay up sampai pukul 12 malam nanti. Takde beza nya pon setiap tahun, langit malam akan ditembak dengan mercun yg berwarna warni. Entah apa yg seronok nya dengan tahun baru.
"Tak kisah laa, aku nak buat jugak!" Kata Ammar tiba2 setelah merenung lama.
"Ha, ikut kau laa. Kena kecam nanti bukan salah aku. Aku dah pesan."
Mereka tiba di rumah lebih kurang pukul 6.30. Rumah dua tingkat tu, mereka berkongsi dengan tiga orang lagi kawan rapat mereka, Amin, Rayyan dan Hakim.
Usai makan dan solat, mereka duduk di ruang tamu, bersembang sambil menyiapkan assignment. Hurmm dah nak tahun baru pon masih siapkan assignment last minute.
Masa berlalu pantas, sedar2 dah pukul 11.59 pm. Niat Harris untuk tidur awal malam tu terbantut. 'Hurm, takpelah. Sambut je la new year dengan diorang ni.' Fikir Harris.
Ammar melihat jam dan terus berdiri dan masuk ke tandas, membawa phone nya.
"Haa tu si Ammar tu. Mesti nak buat lawak bodoh masuk tandas keluar new year tu." Kata Rayyan
"Lantak dia laaa..." kata Amin sambil jam tepat menunjukkan pukul 12.01 am. Bunyi mercun memecahkan kesunyian malam.
"Happy new year guys." Kata Harris dan dibalas ucapan sama oleh rakan2 nya.
12.10 am
"Eh lama benor si Ammar tu." Tegur Rayyan.
"Oiiii Ammar oiii!! Melepas apa dalam tandas tu lama benor??" Amin ketawa. Rayyan, Hakim dan Harris turut tersengih. Namun persoalan itu tidak terjawab. Dalam tandas sunyi sepi.
"Ammar?" Risau muka terpancar di wajah Harris. Dia bangun dan mula berjalan ke arah tandas.
"Ammar?"
Harris mengetuk pintu tandas itu perlahan2.
Pintu tandas terbuka, tidak terkunci seperti jangkaan Harris.
Harris menolak pintu itu seluas luas nya dan masuk ke dalam, "Ammar?"Kemudian dia keluar semula. Mata terbeliak dan penuh risau serta tanda tanda.
Dia memandang tepat ke arah kawan2 nya di ruang tamu. "Weyh, Ammar takde."