Harini merupakan kelas pertama aku belajar naik motor. Wahhh excited nye nanti dapat lesen motor boleh bawak motor jalan2 area klang ni.
Tapi tu laaa nak kena test JPJ laaa apa laaa lagi... Malas ahhhh.
So, harini aku naik van ke institut memandu... Dah bayar mahal2 sah laaa naik van dorang, takde maknanya nak datang sendiri... Membazir je.
Sejam perjalanan ke institut memandu. Pelik, institut dia masuk kedalam kawasan pedalaman... Macam kat hutan dah ni. Di kelilingi pokok kelapa sawit di setiap penjuru.
Maybe bagus laa kot... Nanti kalau test drive kereta tak de laa bawak masuk highway banyak kereta gitu. Tapi aku nak fokus blajar moto je.
"Okay kelas moto semua kumpul bawah pondok ni."
Kitorang semua kumpul... Total...macam sepuluh orang laaa yang belajar harini. Aku sorang je yang first class. Yang lain2 semua dah second atau third class.
"Ko ni tau bawak motor kan?" cikgu nye tanya.
"Ye saya tau."
"Haaa bagus... Senang keje aku.. Bole aku ajar terus naik titi ni."
Aku hanya mengangguk. Dengar citer kat titi laaa orang selalu jatuh. Walau dah practice mati matian pon still jatuh. Well, aku harap aku tak jatuh, nanti buat malu je.
Sebelum class betul2 start (nampak tak selama ni duduk sembang2 tak buat apa pon?) kitorang kena daftar kat kaunter then thumb print untuk confirm kehadiran. Huh. Gigih.
So, class pon start dengan cikgu nye mengajar aku RPM (rutin pemeriksaan moto) gigih laaa nak check satu2... Cikgu nye kata hafal je nanti JPJ bukan dengar sangat pon.
"Okay, nanti sebelum naik titi buat RSM (rutin sebelum menunggang), pastu terus masuk gear dua... Satu aku pesan ye... Ko naik titi nanti jangan tengok tepi kiri kanan ke bawah ke. Tengok depan je. Haaa nampak kon tu, tengok kat situ je tau. Tak kesah ko dengar suara ke apa ke kalau bukan suara aku jangan tengok tempat lain." cikgu nye cakap dengan nada serius.
Aku mengangguk je laa. Dah kenapa serius sangat?
Aku pon memulakan first time naik titi tu. Well, aku dah lama dah naik moto on free time so this takde problems laaa, kacang jee.
Sambil atas titi tu, tengah adjust kelajuan bagi slow sikit (ye laa nak lepas kena lebih 7 saat), tetiba terdengar mcm suara orang panggil.
Terngiang pesanan cikgu tadi.
Aku tertengok ke kanan aku, arah suara yang panggil aku.
Dan aku tertengok pada satu wajah. Mata merah, muka hitam. Dan dia tolak moto aku ke kiri. Sambil mengilai and gelak kuat2.
Aku terus lost control moto and jatuh titi kat belah kiri. Worst is, aku still tak berjaya control moto and last2 end up jatuh. Moto2 sekali jatuh.
Kepala aku terhantuk kat divider tepi dan aku terdengar bunyi 'krakkk' somewhere dekat ngan leher aku sebelum everything jadi gelap.
*********
P/s : Aku frust jatuh titi dua kali time test JPJ... YEAH dah dua kali test JPJ n still jatuh... Nanti kena ulang buat third time (doakan ye yallsss) . Maybe memang ada 'benda' yg tolak kot... Who knows...