Berani

1.4K 46 6
                                    

Usai solat isya, aku terus jalan ke saf depan. Aku capai mic. Aku perhati sekeliling, tengok ada cikgu ke tak.

Dah confirm takde cikgu, aku berdiri.

"Assalamualaikum, aku nak cakap something yang aku dah lama pendam. Dari cuti haritu."

Semua orang dalam surau tu diam. Well, being a senior, ko dapat access mic ni bila2 je. Sekolah asrama ...

"Korang tau tak, aku sakit hati sangat2 dengan orang yang suka menyorok belakang skrin, pastu taip kata2 fitnah, mengumpat, mengutuk sana sini. Aku pon pernah buat, tapi takde sampai memalukan nama keluarga ... Atau nama sekolah."

Aku jeda seketika. Mereka berbisik-bisik dikalangan mereka.

"Tau tak budak2 sekolah lain ngan parents2 lahanat tu ... Terus pinpoint sekolah kita? Sebab katanya kita ni tak reti guna media sosial. Menabur fitnah, mengutuk, mengumpat, mengadu domba ... Hisyhhh... Menyampah aku. Pantang betol aku. Lepas ni ... Kalau berani sangat, ada benda yang tak puas hati, korang jumpa terus depan2 ah ... Tak yah nak bising belakang skrin, pengecut namanya."

Bisikan mereka semakin kuat, jelas mereka tau tentang apa dan siapa aku maksudkan.

"Pesan terakhir dari aku, lepas ni kalau tak puas hati, terus jumpa orang tu, settle terus. Kita semua manusia pernah buat salah. Berani sikit nak tegur depan2. Ini tak mengutuk kat belakang... Dah lah guna fake account."

Aku perhati jam. "Hurmmm dah lambat dah, pergi prep. Wassalam."

Aku letak mic dan berlalu keluar surau. Mereka2 semua pon follow, semua pergi kelas.

Seusai kelas, aku terus balik asrama, tukar baju, dan terus tido. Letih sangat2 harini.

Thankfully, kawan2 aku tak ganggu.

******-*********

Malam tu, aku terjaga.

Haduhh nak pi tandas pulak. Aku bergegas bangun dan tak fikir apa2 pergi tandas.

Syukur, takde benda pelik jadi.

Sampai2 dorm, aku ke loker, minum air sikit.

Aku perhati sekeliling, sunyi.

Aku letak semula botol air dalam loker. Waktu nak tutup tu, aku tertengok cermin.

Ada 'benda' warna hitam kat belakang aku.

Tak nak fikir apa2 aku terus tutup loker. Aku tak nak kes Syaula terjadi semula.

So, aku berjalan menuju katil.

Dan, bahuku dipenggang dari belakang.

Sejuk, sejuk sangat bilik ni. Aku menggigil. Tapi, peluh mengalir ... Kat dahi, belakang.

Aku pusing pelan2. Dan 'benda' tu tolak aku. Hempas aku kat dinding.

Hitam, cuma mata je warna lain. Merah menyala. Dia rapatkan tubuh nya. Mulut betul2 tepi telinga.

"Aku tak puas hati ngan ko."

PesananWhere stories live. Discover now