"Yeah ... Kita dah bebas! Esok raya!!!" aku senyum lebar sambil melangkah keluar dari penjara.
"Bro, ko terus balik kampung ke?"
"Of course lah... Esokkan raya. Isyy." aku menghirup udara segar di luar penjara. Hmmm. Nyaman.
"Just... Jangan drive laju2, and paling penting, jangan bagi tumpang sesapa dulu. Kita lek2 dulu. Esok malam baru keje tau."
"Haa ye lah. Aku try untuk tak buat apa2 malam ni."
Sunyi ...
"Aku gerak lu lah. Dah senja dah ni. Nanti kul berapa ntah aku sampai kampung aku."
Dan aku terus drive. Kluar jauh dari penjara yang mengunci aku daripada bekerja sehingga sebulan.
Malam melabuh kan tirai. Nak kat pukul 12 mlm dah. But still, tak sampai kampung lagi.
Satu susuk tubuh melambai lambai dari tepi jalan.
Perempuan. Berdiri depan sebuah kereta yang rosak.
Haihh kesian pulak kat perempuan ni. Tapi, ...
Aku berhenti di bahu jalan. "Adik kenapa ni? Tengah2 malam kat tepi jalan ni."
"Kereta saya rosak. And saya nak balik kampung. Kampung saya 3 kilo dari sini lagi rasanya. Tumpang kan saya boleh tak bang? Nanti saya bayar."
"Hurmmm. Boleh2, naik lah. And tak perlu bayar. Kampung saya pon tak jauh lagi. Better kalau ada kawan nak sembang."
"Thanks ye bang."
Dan aku terus memandu. Mendengar alunan lagu raya di radio. Semua manusia nak beraya dah esok."
Perempuan kat belakang tu senyap je. Sesekali aku perhati dia from back view mirror.
"Ermmmm ... Bang ... Sa ... Saya rasa bang ... Uhh ... Boleh turun kan saya ka .. Kat sini kot... " teketar ketar perempuan tu.
"Serious ni?"
"Se ... Seyez ... Sangat."
Aku perhati lagi. Mata dia dah bulat sangat2. Muka dia pucat. Haihh kesian pulak...
Aku hentikan kereta. Perempuan tu terus bukak pintu dan lari lintang pukang.
Aku tergelak sendirian. Kelakar melihat gelagat dia.
Aku terus memandu sampai ke kampung.
'Tanah Perkuburan Kampung Lelangit'
And keje aku dah start.