4

2.2K 175 29
                                    

Tillbaka är jag igen, trots att jag inget hellre vill än att stanna hemma - aldrig mer sätta foten utanför mitt hus. På så sätt skulle alla bli glada, för att slippa se mig igen.

Korridoren är tom, vilket jag inte förvånas över då klockan är 09:28 och alla lektioner började 09:05. Så ensam anlände jag även till skolan, då Jeremy kom hit i tid. Och även om han ville vänta på mig, komma sent för min skull så bad jag honom att inte göra det.

Efter ett snabbt byte vid skåpet, där ytterkläder och väska lämnandes, och mattebok togs ut, styr jag tungt mina steg mot matte salen. Att ha matte betyder att möta Oscar, och det är det sista jag vill göra idag. Men mamma tvingade iväg mig till skolan, sa att jag inte kan missa fler lektioner efter gårdagen. Så här är jag, ensam och osäker.

Väl framme vid dörren lyfter jag långsamt på handen och knyter ihop den till en näve, låter mina knogar möta det hårda materialet och ge ifrån sig två knackningar. Jag hinner precis gå bak ett steg när dörren öppnas och min lärares irriterade ansikte tar plats framför mig.

"Det var på tiden Sandman, gå och sätt dig nu så att vi kan fortsätta lektionen." Muttrar hon och jag nickar lydigt, kliver in i klassrummet och ser mot min plats. Men min blick stannar på Oscar som sitter på stolen bredvid min, och jag sjunker ihop en aning.

Blicken flyttar jag vidare, för att hitta en annan ledig plats. Men när jag ser den enda tomma platsen, förutom min, bredvid Joakim suckar jag tungt och går mot min vilja till platsen bredvid Oscar.

Försiktig sjunker jag ner på den kalla stolen och flyttar mig så långt in mot väggen som jag bara kan. Det får Oscar att sucka tungt och vända blicken mot mig. Jag ser genast ner på mina böcker och öppnar boken, letar fram sidan vi är på och öppnar sedan mitt häfte som jag skriver ner mina uträkningar och svar i.

Länge hinner jag inte jobba då Oscars hand dras över bordet till min sida, med en lapp under sig. Han lämnar lappen vid mig men drar tillbaka handen. En kort stund studerar jag den ihopvikta lappen med rutor på, tittar snabbt upp på Oscar som ser uppmanande på mig, ha vill att jag öppnar den.

Suckandes vänder jag tillbaka blicken mot lappen och släpper pennan i min högra hand, vecklar upp lappen och läser bokstäverna har slarvigt kladdat ner.

Lärare har tagit min telefon så kan ej smsa dig. Men hur är det? Du ser väldigt osäker och rädd ut :(

Jag himlar med ögonen och greppar tag omkring min penna, skriver ner ett svar till honom.

Sluta låssas att du bryr dig om mig, jag vet mer än vad du tror.

Argt viker jag ihop den och skjuter tillbaka lappen med en enorm kraft som får Oscar att rycka till. Men han gör inget mer än det, öppnar istället den lilla papperslappen och läser suckandes igenom mitt svar. Även om jag inte stirrar på honom så kan jag se i ögonvrån hur han skriver ner ett svart och skickar tillbaka lappen. Och som innan öppnar jag den och läser hans ord.

Vet vad? Du vet nog mer än vad jag gör. För jag förstod inte ditt sms igår heller. Kan vi prata om det?

Jag skriver ner ett kort nej och för tillbaka lappen, får tillbaka den inom kort. Snabbt ser jag upp på våran lärare, Anita, för att försäkra mig om att hon inte sett vad vi håller på med. Skulle hon ha gjort det så skulle hon läsa upp våra meddelanden högt till alla. Men hon ser oss inte så jag öppnar försiktigt lappen.

Snälla? Du måste ju förklara för mig så att jag kan ställa det till rätta. Jeremy ska till tandläkaren över lunch så vi kan väl luncha tillsammans? Vi kan gå till donken eller något, jag bjuder

Jag sneglar upp på Oscar, som inte ser på mig. Hans blick är fäst i boken och fokusen verkar ligga på talen han försöker lösa.

Mm visst

Skriver jag ner och återlämnar den till Oscar. Hans fokus hamnar då på den och han upprepar de tidigare rörelserna och sänder sedan tillbaka lappen.

Möt mig vid entrén 11:45 då, då har vi båda lunch :)

Står det och jag kladdar ner två bokstäver.

Ok

__

Haha vems sida står ni på nu? Felix eller Oscars? ;)

Och era svar om en foscar eller Fogge bok blev otroligt jämna, men nååågra fler ville ha en Fogge bok så nu har jag lagt upp en! "Dance Teacher" heter den och finns nu i min profil, kika gärna in den😃

Eyes Open ~ FoscarWhere stories live. Discover now