27

2.2K 176 41
                                    

"Detta är Felix, min pojkvän." Ler Oscar stolt och jag ser lyckligt upp på honom. Det känns som att jag inte kan bli lyckligare än vad jag är nu. Och de runt bordet ger oss gulliga kommentarer, önskar oss lycka och berättar hur glad de är för att Oscar har hittat någon. Mitt leende växer sig större, hans släkt är underbar och jag önskar att alla människor i världen var så här.

"Jag visste inte att du var homosexuell Oscar, du har väl haft flickvänner förut?" En äldre man i grått hår yttrar sig med en fundersam röst, jag antar att det är hans morfar då han liknar Oscars mamma.

"Jag skulle nog mer säga att jag är bi." Svarar Oscar enkelt och den äldre mannen nickar med ett litet leende på läpparna.

"Hur träffades ni?" Jag flyttar blicken till en vacker tjej som ser ut att vara i våran ålder, Oscars kusin om jag har uppfattat det rätt.

Oscar skrattar lätt och ser in i mina ögon med en förvirrad blick. Historien om hur vi träffades är ändå väldigt märklig. Jag smsade honom efter att ha hittat hans nummer på en bänk, kom väldigt bra överens med honom där. Sedan visade det sig att vi gick i samma skola, hamnade i samma matte grupp, utan Oscars medvetande. Jag bildade känslor för honom, vilket han tydligen gjorde för mig med. Men han visade det inte, utan framstod som om han avskydde mig. Och detta ledde till ett förhållande, vilket låter absurt.

"För att göra en väldigt lång och krånglig historia kort så började det med att Felix hittade mitt nummer på en bänk i närheten av vart han bor, som jag skrev på för länge sen. Vi smsade ett tag, sen visade det sig att vi gick i samma skola, men han en klass under mig. Dock gick vi i samma matteklass då jag fick hoppa ner en klass eftersom jag suger på matte." Flinar Oscar och tjejen skrattar, drar handen genom sitt långa blonda hår och nickar.

"Så du tar studenten nästa år Felix?" Frågar mannen som sitter bredvid den tjej som pratade innan. Vem mannen är har jag ingen aning om, eftersom han inte är speciellt lik någon här heller så kan jag inte gissa mig fram heller.

"Ja det gör jag." Yttrar jag försiktigt till svar och tar en tugga av den höga gräddtårtan som Oscar placerade på min tallrik. Smak av vanilj och grädde fyller min mun och jag njuter av den underbara smaken.

"Vet du vad du ska göra efter?" Fortsätter han med och tar torkar mig runt munnen med den vita servetten.

Just detta ämne har jag och Oscar haft många diskussioner om. Jag har funderat på att plugga vidare inom ekonomi eller vården, då min släkt alltid tjatar på mig om att bli något inom sjukvården. Inte för att jag själv vill det, utan för att det är "tradition som vi aldrig bryter" i familjen. Min mamma är dock inte lika bestämd som de är, men min pappa var det. (Har jag skrivit något om Felix pappa??? Annars kan vi låssas att han typ är död)

Oscar vill dock att jag fortsätter med något som har med konst att göra, då han alltid har uppmuntrat mig när jag målat. Han påpekar även att det gör mig glad, och han vill se mig glad.

"Jag vet inte riktigt än, det finns så mycket att välja mellan." Svarar jag försiktigt med och Oscar suckar vid min sida, förmodligen för att jag inte nämnde det om mitt intresse för målning.

Han släkt fortsätter med frågor till mig, och jag svarar så gott jag kan på dem. Vi firar även Oscar eftersom det är han vi alla har samlats för. Men när klockan börjar närma sig sen eftermiddag rör sig folk hemåt, och tillslut är det bara jag som gäst kvar.

Medan Oscars föräldrar och storasyster dukar av får Oscar lov att gå ifrån, för att umgås med mig, hade han sagt. Eftersom han ska fira med sina vänner i klassen ikväll vill han hinna umgås med mig före.

Eyes Open ~ FoscarWhere stories live. Discover now