2

1.6K 37 1
                                    

Våran lärare Margareta ställer sig längs fram vid tavlan med ett stort leende. "Okej ungdomar, är ni redo för en till termin?" Frågar hon exalterat och klappar med händerna. Ett par spridda mummel hörs runt om i rummet. "Bra, då tar vi upprop" fortsätter hon och knölar fram ett papper ifrån bakfickan på hennes byxor.

En kille som sitter längst bak inklassrummet räcker upp handen med ett flin. "Ja Felix" säger Margareta artigt. "Kan jag få dra ett skämt? Flinar han och hans tre kompisar börjar att skratta. Margareta ger han en skeptisk blick men visar ändå att det är okej för han att komma fram. Hans blonda hår ligger rufsigt på hans huvud och på kroppen bär han ett par svarta jeans och en mörkblå t-shirt. De skarpa käkbenen, de djupa ögonen och hans ljusrosa läppar gör det svårt att inte stirra men på något konstigt vänster så lyckas jag.

"Okej, så för kanske två veckor sen var jag på ett café. Kassörskan var skit snygg och hade jävligt stora pattar" flinar han överlägset. Irriterat himlar jag med ögonen. Kvinnors kroppar är inte objekt. Margareta suckar lite men säger ingenting. Det gör mig lite besviken, hon är ju ändå lärare. "Aa och jag skulle beställa en macka, hon sa att det kostade femtio kronor men jag hade bara trettio löst på mig då. Då sa hon att jag fick hämta mer pengar så att jag kunde köpa en macka. Men istället så sa jag bara; gå och gör det du föddes till, att stå i köket och göra mackor" avslutar han. Vid detta lag så skrattade alla i rummet förutom jag, en tyst tjej som heter Amelia och Margareta. Att även tjejerna skrattar är faktiskt ganska pinsamt.

Irriterat räcker jag upp handen. Felix ger mig en konstig blick innan han ger mig ordet. "Jag fattar inte vad det roliga är" säger jag helt ärligt. För jag fattar faktiskt inte. "Sandra, är du dum eller? Vad finns det att inte fatta?" Frågar han med blicken fäst på mig. Precis som alla andra blickar. "Jag fattar inte vad det roliga är med att hon gör dig en macka. Varför ska hon ens göra dig en macka?" Fortsätter jag oberörd av alla suckar. Felix drar ihop ögonbrynen lite och skrattar innan han svarar. "Men asså är du pantad? Hon gör en macka till mig för att hon är en tjej och för att jag vill ha en macka" svarar han som om det vore det mest självklara i hela världen. "Så du menar att du inte kan göra en macka själv och behöver en tjej för att göra det? På riktigt? Felix Sandman går i första ring och kan inte göra en macka själv. Hör ni det alla? Och Felix, jag råder dig starkt att försöka hänga med på hemkunskaps lektionerna"  flinar jag mot honom.

Det är helt knäpptyst i salen och det enda som hörs är våra andetag. Felix stirrar intensivt på mig med en mördande blick. En skrattande Margareta ställer sig nu upp och bryter tystnaden. "Okej Felix, gå och sätt dig nu" fnissar hon fram och föser undan honom. "Så denna termin ska vi jobba med ett grupparbete. Temat är; vad är lidandet, och hur stoppar man det. Ni kommer att jobba två och två men jag har redan delat in paren." Suckar och mummel hörs. "Detta kommer ni att jobba med hela terminen" yttrar hon samtidigt som hon skriver upp det på tavlan.

"Lista med paren hänger jag här" säger hon tillslut och alla är framme för att titta. Mödosamt får jag tillslut en uppsyn över namnen. Med förhoppningarna om att kanske få jobba ensam då vi är ett udda antal så skummar jag igenom listan. När mitt namn syns med min partner så fryser jag till is. En hög och ljudlig suck lämnar mina läppar och besviket går jag fram till Margareta. "Jo du, asså jag respekterar dig och så och du är världens bästa svenska lärare, men kan jag snälla få byta partner?" Frågar jag så socker sött som jag bara kan. "Och varför då?" Frågar hon mig tillbaka genom glasögonen. Jag ska precis svara men hinner inte långt förens en röst avbryter mig.

"Nej skojar du med mig? Ska jag jobba med feministen" suckar Felix ut. Med höjda ögonbryn tittar jag på Margareta. "Ska jag jobba med en 17 årig kille som inte kan göra en macka själv" fräser jag tillbaka. Han bara himlar med ögonen. Vädjandes tittar jag på Margareta som skrattandes skakar på huvudet. Besviket tar jag ett informationspapper där det står att man ska jobba efter skolan hos varandra. Suckandes drar jag mig mot Felix som ogillande kollar på mig. När han ser mitt arga ansikte bytts hans uttryck ut till ett flin istället och han ställer sig rakryggad upp. "Det står att man ska jobba efter skolan" mumlar jag. "Jaha, då är vi hos dig" flinar han. Suckandes himlar jag med ögonen och nickar lite.

Klockan ringer och jag samlar ihop mina saker. Jävla Margareta.

****
Hur har eran dag varit? Min har varit väldigt bra faktiskt
Weasley is our king

Doux // F.SWhere stories live. Discover now